Matbeställningsappen Onlinepizza har sammanställt statistik över vårt pizzaätande och den visar bland annat att pizzaförsäljningen stiger med över 160 procent på nyårsdagen.
– Första januari beställer svenskarna nära tre gånger så mycket pizza som en vanlig söndag. Högst tryck är det i våra system mellan 13.00 och 18.00, säger Anders Signell, vd för OnlinePizza.se.
Nyårsdagen är pizzabagarnas mest intensiva arbetsdag på hela året.
– Vi brukar ha stängt på nyårsafton för att förbereda oss för nyårsdagen, så vi ser att ha klart allt innan beställningarna börjar rasa in. Efter flera år har man lärt sig att nyårsdagen betyder mer av allt, säger Ali Farid på Miss Mac i Luleå.
Den egna varianten, som går bortom menyn och i praktiken innebär en pizza helt påhittad av kunden själv eller en redan existerande pizza med viss modifikation, ligger Norrbottningarna allra varmast om hjärtat.
Den moderna klassikern kebabpizza är tvåa i samtliga Norrbottenskommuner utom Boden där invånarna hellre tar en Vesuvio.
Kebabtallrik med pommes frites toppar listan på övriga beställda rätter, följt av kebabrulle.
En nyhet för i år är Vulkanpizzan, internetfenomenet med ursprung från Piteå som lyckats gå upp i topp bland mest sålda pizzor i städerna Nässjö, Uddevalla, Hällefors och Söderhamn.