Hur beter sig de etablerade medierna vid större händelser, som terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm i april förra året? Den frågan lyfte SVT:s vd Hanna Stjärne vid sitt besök under arrangemanget Norrbotten media week på torsdagen. Hanna Stjärne avböjde att svara på frågor i en enskild intervju, då hon var kraftigt förkyld och ville spara sina röstresurser till det anförande hon skulle hålla senare under eftermiddagen.

Attacken på Drottninggatan, där Rakhmat Akilov körde in en lastbil rakt in på det populära shoppingstråket, var en sådan extraordinär händelse att även SVT, som enligt Hanna Stjärne ska ha en hög tröskel när det gäller att sprida obekräftade uppgifter, bland annat gick ut med uppgiften om en pågående skottlossning på Fridhemsplan.

– Vid sådana här tillfällen måste vi öppna upp i den journalistiska processen och berätta mer om hur vi jobbar, vi kan inte luta oss tillbaka på gamla, beprövade begrepp. Den här dagen var människor jätteoroliga och vissa var livrädda, medan vi hela tiden pratade om obekräftade uppgifter. En sådan gång är det bättre att vi talar om för våra tittare att vi har fått reda på det här och det här, från de här källorna. Jag tror på tyngden i att människor får se att vi som journalister gör ett ärligt försök att komma så nära sanningen som möjligt.

Artikelbild

| Tufft klimat. Hur får man ut seriösa nyheter när företag som Google och Facebook har enormt stor makt över nyhetsflödet? Det var en fråga som Hanna Stjärne diskuterade kring på torsdagen.

På frågan om det inte finns en risk för att även SVT som ett public service-bolag får lägre trovärdighet när snabbheten blir så viktig att man deltar i spridningen av obekräftade uppgifter.

– Det som har förändrats är känslan hos oss journalister av att förr kunde vi tänka: Det här skriver jag om i tidningen i morgon, eller rapporterar om i Rapport i kväll. Nu måste vi sitta i en livesändning och säga att vi vet det här men inte det här. Men vi har en hel redaktion i ryggen som arbetar för att få reda på exakt vad som händer. Det finns en trovärdighet i det.

Hanna Stjärne menar att trovärdigheten för SVT är i fara om tittarna vid större händelser ser att de hittar information på andra håll, men inte hos SVT.

Hon bjöd också på en liten förhandvisning av en kommande programsatsning med ungdomsinriktning där valdeltagandet i Haparanda ska vara i fokus. Kommunen ska i en programserie tävla mot Malmö om vilken kommun som kan få flest invånare att gå till valurnorna i höst.

Artikelbild

| På plats. Hanna Stjärne, vd för SVT, besökte Norrbotten media week och Norrbottens media på torsdagen.

0920-26 28 65