Tekniska problem med JAS skakar F21

Luleå. Flygvapnet skakas av tekniska problem på stridsflygplanet Jas 39 Gripen.

 

Felaktigheter som i värsta fall hade utsatt
piloterna för livsfara.
I måndags drabbades F 21 av två incidenter, båda med Jas 39 Gripen i huvudrollen.

 

Den ena felaktigheten hittades i spaken till utskjutningsmekanismen. Exakt samma defekt som innebar att en pilot av misstag sköts ut under övning på Vidselbasen i april 2007.

 

Enligt Fredrik Holmbom, ställföreträdande lokal flygchef, noterade en pilot att handtaget var påverkat när han landade efter ett flyguppdrag.

 

Fylls med luft
Samma dag upptäckte en annan pilot att hans uniform inte fungerade som den skulle.

 

Stridspiloterna bär en byxa och en jacka som fylls med luft för att motverka G-krafterna. Fredrik Holmbom berättar att det handlar om att hålla kvar trycket i kroppen, så att blodet i hjärnan inte åker ner i fötterna.

 

Om trycket inte är nog högt i uniformen utsätts piloten på bråkdelen av en sekund för extrem livsfara.

 

Livsfarlig verksamhet
En livsfarlig verklighet som enligt tv-kanalen 24Norrbotten innebar att en Viggenpilot dödsstörtade på 1980-talet.

 

- I väldigt extrema fall, om man ligger med väldigt hög belastning, kan det innebära att man blir medvetslös, konstaterar Fredrik Holmbom.

 

Därför står alla svenska Jas-plan i dag innan leverantören Saab har hunnit analysera problematiken.

 

- Vi väntar på information, som kan innebära att vi kommer i gång med flygningarna direkt, säger Holmbom.

 

Hur påverkat var handtaget?

 

- Jag kan inte svara på det, för jag har själv inte varit med. Jag vet bara att det var påverkat. När dom hade återställt det såg det okej ut.

 

Fredrik Holmbom är noggrann att påpeka att piloterna i de här fallen aldrig utsattes för livsfara.

 

Hur allvarligt ser du på det här? 

 

- Händelserna i sig är allvarliga men jag tycker det är jättebra att vi gör på det här sättet. Det visar att vi tar allvarligt på det men att vi tar det i lugn och ro för att analysera och sedan gå vidare. Jag tycker att vi agerar på ett bra sätt.

 

Holmbom hoppas att ordningen är återställd så snart som möjligt.

 

- Men analysen från Saab och den information vi får får avgöra när vi kommer i gång igen.

 

 
  • Mest läst på Kuriren.nu

Läsarkommentarer:

Tekniska problem med JAS skakar F21

  • Senaste nytt
  • TT
  • Mest kommenterade
  • Läs också:
  • Senaste nytt
  • TT
  • Mest läst