Det här är min sista krönika som tillförordnad redaktionschef på Norrbottens-Kuriren. Det senaste året har jag vikarierat för min föräldralediga kollega Malin Öhrlund som nu är redo att komma tillbaka till jobbet.

När jag tackade ja till uppdraget kunde jag aldrig ana vilket hårt arbete jag skulle ha framför mig. Under det senaste året har vi styrt om hela vår organisation för att i allt högre grad leverera våra nyheter digitalt. I höstas lanserade vi vår hemsida, kuriren.nu, med ett helt nytt utseende och mycket mer innehåll. Efter en del inkörningsproblem har allt rullat på som planerat och förändringen har uppskattats av de flesta.

I februari lanserade vi vår digitala prenumerationsmodell. Beslutet att reservera våra mest exklusiva och läsvärda journalistik för de betalande prenumeranterna mötte kritik från de som inte ville betala. För första gången i mitt yrkesliv hamnade jag mitt i en storm på sociala medier och fick, tillsammans med chefredaktör Mats Ehnbom, gång på gång stå till svars för beslutet. Samtidigt hyllades vårt beslut av prenumeranterna, som fick ännu mer innehåll för samma summa som tidigare. Efter en tid bedarrade stormen och i takt med att våra konkurrenter började med dramatiska nedskärningar har allt fler av våra läsare på nätet deklarerat att de har förståelse för vårt beslut. Inte minst märks det i vår upplagestatistik där Norrbottens-Kuriren i år visar upplagesiffror som är de bästa på mer än tio år.

Även den här papperstidningen har fått ett helt nytt utseende under året som gått. Bakom ansiktslyftet ligger en omfattande förändring av vårt arbete på redaktionen.

För att citera en tidigare chef, TV4:s förre vd Jan Scherman: ”Man måste bromsa för att kunna gasa”. Så sant som det är sagt. Vi har tvingats skära ner på vissa avdelningar för att göra satsningar möjliga på andra: Bland annat har vi anställt ny personal i Malmfälten och startat en helt ny edition av 24Norrbotten i Kiruna och Gällivare.

Jag är stolt över det vi åstadkommit det senaste året, men framför allt är jag otroligt stolt över den produkt du nu håller i din hand. Den har överlevt i 153 år. Två världskrig, den stora depressionen och ett statsministermord har passerat men Norrbottens-Kuriren består.

Både utseendet och innehållet har förändrats i takt med tiden, men än i dag spelar lokaltidningen en nyckelroll för samhällsdebatt och regional utveckling. Norrbottens-Kuriren är en produkt värd att värna om. Jag är glad att du läser den.

I söndags storsatsade 24 Norrbotten på en direktsänd, fyra timmar lång valvaka. Sändningen var ett samarbete i Mediehuset och lockade fantastiska 27.000 tittare (enligt RAM). Ett bra exempel på en utveckling som är ett direkt resultat av att vi inom Norrbottens Media numera jobbar tillsammans i allt fler publiceringskanaler.

Tack för mig!