Det var i juli 2016 som en 51-årig flerbarnspappa från Överkalix dödskraschade in i en färjevajer i Rödupp under en vattenskotertur på Kalixälven, en och en halv mil norr om Överkalix. Efteråt konstaterades det att de luftburna vajrarna som drar färjan över älven hängde lågt – bland annat på grund av det höga vattenståndet som rådde. Nu är avståndet från en av vajrarna till is- och snöytan åter lågt på vissa ställen. Samtidigt kör många snöskoter efter älven.

– Livsfarligt. Kommer man med skoter och inte ser vajern utan ställer sig upp kan det bli rena rama katastrofen. Det är inte heller särskilt långsökt, eftersom man kan vilja se bättre när man ska korsa isvägen. Nu är det ju också mörkt och dålig sikt nästan hela tiden på dygnet, säger överkalixbon Emil Larsson – som även varnar för att snö och snödrev snabbt kan förvärra läget.

Han är kritisk till att vajrarna inte har markerats med reflexer eller liknande – trots att Trafikverkets rederichef efter dödsolyckan sa i media att man såg allvarligt på händelsen, samt att en viktig åtgärd nog skulle vara att synliggöra vajern.

Artikelbild

MISS. En orsak till att vajrarna hänger längre ned än vanligt är att färjan har lämnats i vattnet under vintern istället för att dras upp på land. Nu lovar Trafikverket att markera vajrarna så de syns bättre.

– Det kan ju inte handla om att ingen från Trafikverket har varit på plats. För de plogar ju isvägen alldeles intill.

Emil Larsson berättar att han och en kompis redan ifjol vinter reagerade på att vajrarna inte hade markerats.

– Men då var vattenståndet inte lika högt på hösten när det frös. Sedan var det inte lika mycket snö som nu. Så då kändes inte läget lika akut.

Han var själv bekant med den förolyckade vattenskoterföraren.

Artikelbild

MISS. En orsak till att vajrarna hänger längre ned än vanligt är att färjan har lämnats i vattnet under vintern istället för att dras upp på land. Nu lovar Trafikverket att markera vajrarna så de syns bättre.

– Det som hände var totalt onödigt. Samma sak får bara inte hända igen.

– Efter olyckan hänvisade Trafikverket till att det inte är tillåtet att köra vattenskoter på Kalix älv. Men snöskoter får man ju köra på älven, och här passerar en hel del, säger Emil Larsson.

Artikelbild

FARA. Emil Larsson kände vattenskoterföraren som omkom efter att ha kört in i färjevajern i Rödupp. ”Samma sak får bara inte hända igen”.

Från Trafikverket blir Roger Olofsson, distriktschef för färjerederiet i Norrbotten, förvånad när han nås på söndagskvällen.

– Är det redan så pass mycket snö? Då ska jag fara dit och mäta i morgon bitti. Är avståndet lågt måste vi märka ut vajrarna. Jag var själv där i onsdags. Men då märkte jag aldrig om de hängde lågt, säger Roger Olofsson.

Enligt honom hänger de normalt en bra bit över isen.

– Vattenståndet och isen sjunker sedan i regel under vintern. Men nu har det ju snöat mycket. Kanske kan höjden också ha byggts på om det har blåst från plogkarmen.

Senare kommer han på att färjan har lämnats i vattnet under vintern istället för att som vanligt dras upp på land.

– Då har vi missat av vajrarna hamnar lägre ner.

Sommartid varnar numera totalt sex sjömärken i vattnet för annan fara 20-30 meter ovanför och nedanför färjstället.

– Vi har också provat hänga ut bollar på vajrarna. Men de snurrade sig runt vajrarna.

Kan rutinerna behöva ändras på vintern?

– Vajrarna ska snarast märkas ut och kommer sedan att fortsätta märkas ut under vintrarna, säger Roger Olofsson.