Vi påverkas hela tiden av varumärken, vare sig vi vill eller inte. De marknadsförs så skickligt att vi inte ens förstår när de parkerar sig i vårt eget och i våra barns medvetande.

Det är både spännande och skrämmande, det där med varumärken och hur mycket de betyder. Nu har varumärkesbyggandet spridit sig om en farsot och det mesta tycks gå ut på att profilera, förpacka och sälja in sig själv. Profilera sig ska en helst göra i sociala medier enligt den numera heliga principen "syns du inte finns du inte".

Jag funderar ofta över hur vi låter oss påverkas av olika varumärken och ibland tänker jag att allt är en del i storföretagens onda plan om att totalt ta över och styra våra liv. Hemma blir jag både imponerad och oroad av hur många varumärken fyraåringen känner igen utan att vara läskunnig. Han kan utan vidare peka ut minst två hamburgerkedjor och känner utan vidare igen leksaksvaruhusens logotyper var de än dyker upp. För att inte tala om en viss möbeljättes namn som han lätt identifierar i såväl tidningsannonser som kataloger.

Vid varje besök Storheden pekar han åt olika håll och talar om för oss vilka butiksskyltar vi ser.

– Där ligger Biltema, säger han och det är ju klart, skylten syns ju säkert på flera kilometers avstånd.

Och eftersom ett besök på Biltema åtminstone i morfars sällskap betyder glass och en liten leksak är skylten för evigt förknippad med någonting bra. Grattis Biltema, ert varumärke kommer sannolikt att vara en del i ett av sonens käraste barndomsminnen och gissa var han kommer att handla när han blir stor och tjänar sina egna pengar? Där kan vi snacka lyckat varumärkesbyggande. Så lyckat att det helt marknadsför sig självt och graveras in i medvetandet redan under småbarnsåren.

Det är ju inte bara det att var och en måste bygga sitt eget varumärke i dessa tider. Helst ska vi också sälja in det så att andra förstår att det är bra. Själv har alltid levt efter devisen att min person och prestation får tala för sig själva och sälja, nej, det kan jag inte alls överhuvudtaget. Men det är tveksamt om det räcker i en värld där alla är med och konkurrerar.

Hemma försöker jag lite lagom subtilt få gossen att upptäcka hur roligt det är att lära sig alfabetet och att skriva sitt eget namn. Han är måttligt intresserad, men får finna sig att delta i sin ängsliga mors lätt påtvingade övningar då och då. Senast kom vi till de två första bokstäverna i hans namn men sedan tyckte han att det fick räcka. Resolut tog han pennan och började rita stora krumelurer över papperet och deklarerade att han nu minsann skulle skriva viktiga saker. "Jaha, vad står det där då?" undrade jag. Han tittade på mig som om jag var från en annan planet. "Ser du inte, mamma? Det står ju Ica Maxi". Det gäller som sagt att hålla koll på sina varumärken. En dag kommer han att förstå att det egna varumärket är viktigast av allt.