Kommunal biter sig själv i svansen

Norrbottens län2016-01-21 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunal ställer i Norrbottens-Kuriren den 14 januari krav om personalövertagande i kollektivtrafiken i samband med offentliga upphandlingar. Men sådana krav är inte förenliga med vare sig gällande svensk lagstiftning eller den svenska modellen.

Kommunal har under en lång rad år drivit frågan om personalövertagande i samband med entreprenörsbyten vid offentliga upphandlingar. Det är en smula märkligt, eftersom frågan – som brukligt är på svensk arbetsmarknad – hanterats inom ramen för kollektivavtalsförhandlingar. Vid de senaste förhandlingarna 2013 kom vi överens med Kommunal om att arbeta för att öka känslan av trygghet för bussförarna inom ramen för en gemensam nämnd. Detta arbete har nu pågått i drygt två år.

Vi tar frågan om trygghet i branschen på stort allvar. Bussföraryrket är ett framtidsyrke och våra medlemsföretag är måna om stolta och trygga chaufförer. Därför oroas vi över Kommunals kampanj där bussföraryrket utmålas som osäkert. Det är, tvärtemot vad Kommunal påstår, bland de tryggaste jobb man kan välja. Utbildade chaufförer är i det närmaste garanterade jobb då efterfrågan är stor. Det bolag som vinner en upphandling kan bara klara sitt personalbehov genom att anställa från den part som förlorat avtalet. Chaufförer som byter arbetsgivare behåller också tariffer och löneläge och avtalsperioderna är långa, i regel åtta till tolv år. Det innebär en anställningstrygghet som få branscher kan matcha.

De krav som Kommunal ställer strider inte bara mot den svenska modellen – där fack och arbetsgivare kommer överens om villkoren utan inblandning från lagstiftaren. Därtill är kraven både olagliga och olämpliga.

Vi har låtit experter på offentlig upphandling utreda frågan om krav på personalövertagande. Utredningen visade tydligt att sådana krav strider mot gällande lagstiftning.

De villkor Kommunal förespråkar drabbar dessutom i slutänden både chaufförer och resenärer eftersom de fördyrar kollektivtrafiken. Kommunals krav skulle innebära minskad förutsägbarhet vid upphandlingar, färre anbud och därmed dyrare och/eller minskad kollektivtrafik.

Kommunal borde avsluta sin kampanj för olämpliga och olagliga krav i samband med upphandlingar och i stället fortsätta vårt gemensamma arbete för att skapa en större trygghet för förarna.

Ulrika Egervall,

förhandlingschef och vice vd för Sveriges bussföretag

Anders Åström,

ordförande Norrbottens bussbranschförening