Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin frågades nyligen ut i SVT:s program Opinion live (8/7) om att hennes familj har en 13 år gammal bil med dieselmotor. En bil som programledaren beskrev som ”den skitigaste miljöboven”. Lövin försvarade sig med att det är hennes mans bil och han ibland behöver använda en sådan pickup. Hon förklarade att ”han jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar”.

Egentligen har inte den stora allmänheten något större att göra med vilken bil Lövins man kör. Att påpeka det lär dock bara gör ont värre för Lövin, eftersom Miljöpartiets företrädare gärna moraliserar över andras val. Svenska bönder, lastbilsåkare eller flygresenärer har vanligtvis inte någon större sympati att hämta hos Miljöpartiet.

Situationen kan samtidigt ses som ett uttryck för hur svårt det är att välja rätt bil. Det var inte många år sedan politiker av allehanda färger beskrev de nya dieselbilarna som ett bra miljöval, på grund av mindre koldioxidutsläpp. Då spelade utsläppen av mängden partiklar och kväveoxid mindre roll.

Nu beskrivs i stället dieselbilar som ”skitiga miljöbovar”. Det har varit utsläppsskandaler och nyligen visade en undersökning att de nyaste dieselbilarna inte är så rena som tillverkare har påstått (SVT 8/7). Vinden vände och kostnaden för äventyret tas i stort av skattebetalare och bilköpare.

Det är inte heller första gången den politiska vinden ändras kring bilar. För ungefär tio år sedan var fordon med etanoldrift den svenska politikens käpphäst. På flera olika sätt skulle etanoldrift gynnas. I den vevan rullade skattepengarna och många pumpstationer tvingades av lagstiftaren att börja sälja etanol.

I efterhand har det dock visat sig att etanolen aldrig blev en hit. Köpintresse saknas och tidigare i år togs den sista bilmodellen anpassat för etanolbränslet E85 ut ur sortimentet (Vi bilägare, 16/4).

Samtidigt finns det ingen anledning att misströsta kring fordonsflottans utveckling. Elbilstillverkaren Tesla har fått många kunder trånar efter en elbil från företaget. Troligen har Tesla bidragit mer till fordonsflottans omställning än något svenskt politiskt beslut.

Världens alla biltillverkare konkurrerar nu också om att utveckla det mest miljövänliga sättet att driva framtidens fordon. En utveckling som konsumenterna omfamnar i stort.

Situationen pekar på att marknaden är mycket bättre än politikerna på att ta fram framtidens miljövänliga fordon och få till en omställning. Därför gör politiken klokt i att inte detaljreglera eller favorisera vissa energislag, sådana ageranden riskerar att skada mer än det hjälper – precis på samma sätt som kraftigt moraliserande över andras val brukar slå tillbaka.