Det var en gång en liten stad som bestämde sig för att växa. Alla var oerhört engagerade och framtidstron spirade. Ett brett samarbete inleddes nu för att nå det uppsatta målet. Men hur mycket man än ansträngde sig så ökade inte invånarantalet speciellt mycket. Det ordnades träff efter träff där olika idéer presenterades. Massor av bra förslag kom fram men det påverkade inte siffrorna speciellt mycket.

En dag kom "katten" Pelle som besökare på ett möte om stadens utveckling. Han var egentligen ingen katt, men alla kallade honom för det eftersom han på tidigare möten brukade släpa med sig personer med annorlunda idéer. Ingen hade tidigare lyssnat och tagit Pelle på allvar, men på dagens möte fick han chansen.

Pelle berättade stolt om sin idé med kraftig stämma och inspirerande blick. 100 procent av ett företags intäkter kommer från försäljning, sa han.

Tänk om företagen i staden kunde lära sig mer om försäljningens ädla konst och därmed öka intäkterna. Då behöver företagen anställa fler och det lockar människor att flytta till vår attraktiva stad, sa Pelle. Pelle hade kollat om det fanns någon utbildning för säljare i staden, men inte lyckats hitta någonting åt det hållet.

Konstigt tyckte han. Försäljning är ett av världens äldsta och mest avgörande yrke för att ett företag ska överleva och utvecklas. Tänk om stadens idrottslag inte skulle träna utan bara spela matcher. Alla tackade Pelle för hans presentation och deltagarna på mötet skulle nu sova på saken och sedan höra av sig. Månad efter månad gick men ingen hörde av sig till Pelle.

Staden finns fortfarande kvar och den åldrande befolkningen trivs och mår bra!