Han tackades av Luleå Hockeys verkställande direktör Stefan Enbom under torsdagens presskonferens i Coop Norrbotten Arena.

– Vi hade aldrig kunnat genomföra en sådan här investering utan Jakobs hjälp, och vi känner en otrolig tacksamhet och glädje, sa han.

Jakob Porser berättar att föreningen presenterade idéen för honom för ungefär en månad sedan. Efter det har allt gått snabbt.

– Jag var inte särskilt svårövertalad, säger han glatt och fortsätter:

– Jag tror det här är helt rätt väg att gå. C More gör bara bättre och bättre sändningar för varje år som går. Vilket i grunden är något bra. Men det har varit ett publiktapp och ligan behöver svara upp och försöka förbättra arenaupplevelsen så att folk går på matcherna i stället för att se dem på tv. Jag undersökte faktiskt själv den här möjligheten för något år sedan.

Vad tror du att den här satsningen kommer betyda för föreningen?

– Jag tror inte att folk är mindre intresserade av hockey nu än förr. Utan det handlar mer om att man blivit mer bekväma. Och jag hoppas att alla ska tycka det här är häftigt, och att det ska bli ett lyft för publikutvecklingen.

Hur många av de där 40 miljoner kronorna står du för?

– Det tänker jag inte svara på, säger han med ett leende.

Kommer det här att påverka ditt sponsorskap i övrigt?

– Jag ser inte mig själv som någon sponsor. Utan mer som en supporter som betalar ett lite högre pris för min säsongsbiljett. Men nej, det tycker jag inte att det ska behöva göra.

Möjligheterna med den nya tekniken som ska installeras är stora. Men Jakob Porser känner ingen oro för att det ska bli för mycket jippo över matcherna.

– Det hade säkert kunnat bli det, säger han allvarligt och fortsätter:

– Och jag tycker det är viktigt att hålla tillbaka. Sporten måste alltid vara det centrala. Det får inte bli för mycket. Jag tog faktiskt själv upp det med Luleå Hockey. Och de höll med mig om det.

Läs mer:

Så gjorde Luleå Hockey för att rädda årets budget

Luleå Hockeys smäll – efter tv-kanalens krav