Under torsdagen avslöjade Luleå Hockey att de ska investera 40 miljoner kronor i arenaupplevelsen.

Det är föreningens största investering någonsin och finansieras via ökade pengar från tv-avtalet med CMore och genom miljardären och storsponsorn Jakob Porser.

Investeringen går ut på att det ska införas ett nytt ljud- och ljussystem i arenan, samt "modern teknik för isprojektion som innebär möjligheter till att skapa en fantastisk inramning vid hemmamatcherna".

Artikelbild

– Nu när alla beslut är tagna så är det helt magiskt kul, säger Luleå Hockeys vd Stefan Enbom.

Varför gör ni den här stora investeringen?

– Vi har en strategisk plan som vi jobbar efter. En viktig del i det är arenautveckling för att se till att vi har en hög beläggningsgrad i arenan och en feststämning på våra matcher. Vi jobbar med olika aktiviteter för att upprätthålla och höja publiksnittet och stämningen i arenan. Då är tekniken i arenan en viktig faktor.

– Utifrån att vi fick lite mer SHL-pengar och framförallt utifrån att Jakob var beredd att hjälpa oss så föll allt på plats.

Och de här 40 miljonerna som det kostar är den största investeringen som klubben har gjort?

– Absolut.

Går det att säga hur stor del av detta som finansieras med tv-pengarna och hur stor del som Jakob Porser står för?

– Vi vill inte kommentera det. Men vi använder en del av tv-pengarna och vi använder Jakobs finansiering.

Tacksamt att ha samarbetspartners som kan hjälpa till på det sättet..?

– Vi älskar det, säger Enbom och tillägger att tekniken ska användas på både dam- och herrmatcher.

Det kommer hända ytterligare saker i Coop Norrbotten arena.

Jag har fått höra att ni tvingas bygga om arenan och att ni kan bli av med några av era bästa sittplatser, efter krav från tv-kanalen CMore.

– Ja, det är så. Det kommer förmodligen bli så att vi gör en investering för att flytta ner kameraplattformen på läktaren. Då kommer vi att tappa ett antal platser. Det kommer vi med all sannolikhet att tvingas göra. Eller göra, kanske ska jag säga. Det är för att få en bättre tv-produktion, säger Enbom.

Men det hänger inte ihop med investeringen på 40 miljoner?

– Nej, det är två olika projekt.

Hur många sittplatser blir ni av med?

– 60, kanske. Eller 80. Något sådant. Jag vet inte exakt.

Blir det ett givande och tagande med CMore? Att ni får göra sånt här i och med att de går in med ännu mer pengar?

– CMore är en av våra huvudfinansiärer till vår verksamhet. Vi är väldigt måna om att CMore ska vara väldigt nöjda med vårt samarbete. Vi gör det utifrån det perspektivet.

Läs mer:

Sponsorns om sitt bidrag: "Var inte särskilt svårövertalad"

Så gjorde Luleå Hockey för att rädda årets budget