Han är vanligtvis inte den som brusar upp sig i första taget, den gode Petter Nårsa.

Det gör han visserligen inte nu heller när vi möts hemma i bostaden i centrala Älvsbyn. Men han är inte nöjd med regeländringarna som skulle göra skotersporten ännu mer attraktiv.

– Jag tycker det är dåligt, det må jag säga, säger han.

Det han syftar på är lite olika regeländringar. Men framför allt en – beslutet att skotercrossförarna numera tävlar på fabriksmaskiner.

– I år kör vi helt standard – alla skotrar är standard, säger Petter Nårsa.

Anledningen till ändringarna var dels att hålla nere kostnaderna för de olika teamen. Men också för att fler förare skulle kunna blanda sig in i leken med de främsta förarna. Men det verkar inte ha gett önskat resultat.

– Pengarna har jag ingen aning om, det vet andra bättre än jag. Men när det gäller förare så är vi samma i topp som i fjol. Så det har väl inte gått som man hade tänkt, säger Petter Nårsa som är totalfemma i ISOC-serien (Amsoil Championship Snocross Nationals) efter två tävlingshelger.

Runt omkring sig är det samma namn som i fjol. Tucker Hibbert, Lincoln Lemieux, Kody Kamm med flera.

– Med den här regeln visste vi förare på förhand att det kommer att handla om samma killar i toppen även i år. Regeländringen förändrar ingenting, säger han och fortsätter:

– Att få in yngre killar är svårt och att komma in i vår klass är inte lätt.

Resultatet av att förarna kör med fabriksmaskiner har inneburit i att loppen tar längre tid numera. Effekten på motorerna är betydligt lägre i jämförelse med tidigare tävlingsår.

– Vi har många hästkrafter mindre. Man pratar om 20–30 hästkrafter och det är ordentligt mycket, säger Nårsa och fortsätter förklara:

– I ISOC tävlar vi väldigt ofta i skidbackar och när man exempelvis åker uppför märks det skillnad i farten.

Det är inte bara själva maskinen som har förändrats. Själva tävlingsformatet är också annorlunda. Kvalheaten fram till finalen har blivit viktigare eftersom det delas ut bonuspoäng till segrarna.

Men även där finns det en liten tvist. Den som är snabbast på vägen till finalen får ett tuffare utgångsläge när allt ska avgöras. Ettan får välja startspår i finalen som nia. Summa summarum: Det är omvänd startordning i finalen.

– Då får de som varit snabbast inleda på utsidan och det är mycket svårare – speciellt eftersom att det är mer likvärdiga skotrar.

Den ändringen gjordes redan i fjol på grund av att ISOC ville öppna upp finalen. Men när man märkte att förarna försökte köra taktiskt och kvala in som åtta–nia har arrangören försökt kompensera kvalvinnarna med extrapoäng som räknas i sammanställningen.

Enligt Petter Nårsa var det bättre innan man började ändra allting.

– I vår krets, där vi rör oss i depån, är många nedstämda över reglerna, tyvärr. Speciellt för oss i vårt team som har jobbat så hårt med grejerna genom alla år, säger han.

– Teamet har velat ligga i framkant med allt – nya lösningar och dylikt. Numera är vi väldigt beroende av att Polaris levererar bra grejer. Det är endast Polaris som kan styra vad vi har för skoter.

Att han har en bra skoter råder det ingen tvekan om. Petter Nårsa, som slutade totalfemma säsongen 2016/2017, ligger på samma placering i år.

– Det har faktiskt gått bra i heaten och där vill man ju vinna och skaffa sig bonuspoäng, säger 25-åringen.

Han har dock fått uppleva regeländringarnas nackdel.

– I finalerna har jag blivit lite straffad eftersom att jag har fått stå längst ut på kanten när de bästa startspåren redan är tagna.

Under de inledande två tävlingshelgerna har han inte lyckats kliva upp på pallen i någon av de avgjorda fem deltävlingarna. I stället har han fått se fjolårstrean Tucker Hibbert i topp efter varje finallopp. Amerikanen, som dominerat skotercrossen fram till i fjol, är tillbaka högst upp på tronen.

– Ja, nu har han kommit tillbaka. Det är lite irriterande, säger Nårsa och fortsätter:

– Vi kom närmare honom i fjol, både när det gäller varvtider och resultat. Man såg ju att han inte var så där överlägsen som tidigare. Men nu, på tidsträningarna, är han 1,5 sekund före resten – hela packet kommer samlat efter honom.

Petter Nårsa menar att Arctic Cat, som har Tucker Hibbert och även Piteåsonen Johan Lidman som två av sina förare, verkar ha lyckats få fram en riktigt vass maskin.

– Överlag har Arctic Cat haft jättebra resultat. Nu ska man inte skylla på något. Men jag tror de har lyckats med materialet i och med den här regeländringen. De har fått fram en riktig raceskoter – det är bra gjort av Arctic Cat.

25-åringen kanske låter nedstämt. Så är inte fallet – med sex tävlingshelger och 13 deltävlingar kvar på schemat tror han att förarna kommer att kunna utmana Hibbert under 2018.

– Det må bli ändring känner jag. Vi är tidigt in i säsongen – det kommer många tävlingar, säger Nårsa som känner sig i form för att kliva upp på pallen under vintern.

– Jag känner mig fräsch och har ändå fått en bra start på säsongen.

Det har gått tio månader sedan Petter Nårsa klev upp överst på prispallen i X-games i Aspen, Colorado. Det var då han bröt Tucker Hibberts nioåriga segersvit och dessutom blev den första europén att vinna stortävlingen på 19 år.

I år får han inte chansen att försvara sin titel.

– De har tyvärr plockat bort skotercross från programmet, säger Petter Nårsa som berättar att arrangören har valt att låta snowbike (banddrivna endurohojar) ta platsen i tävlingsschemat istället.

– Skotercross har väl kanske inte varit tillräckligt spektakulärt. Jag vet inte vad det beror på.

Petter Nårsa kommer dock att vara på plats i Aspen under tävlingarna.

– Min teampolare (Kody Kamm) har kvalat in i snowbike. Så jag kommer att vara där och följa honom. Det blir häftigt att uppleva allt som åskådare.

Efter X-games väntar ytterligare fyra tävlingshelger innan säsongen och kontraktet med Hentges Racing är över.

– Det är för tidigt att säga vad som händer nästa säsong. Men vi har pratat litegrann om en förlängning, det har vi, säger Petter Nårsa och fortsätter:

– Men teamet vill ju också se resultat – de vill att både jag och Kody ska vara med där uppe – helst på pallen där man syns för sponsorer och sådant.

Han är positiv till att fortsätta ett år till i världens bästa skoterserie.

– Ja, verkligen. Men det beror litegrann på hur det går för Elina (Öhman, sambo och skotercrossförare) också. Jag vill inte åka dit själv en hel säsong, det har jag redan provat – och jag har det så mycket bättre när hon är med.