Många hästar på ny motormässa

Ett smörgåsbord för alla motornördar dukades upp i Luleå på lördagen.

Läckert. Anton Westerlund12 år och hans pappa Anders , Sävast Boden, gick runt och njöt av alla fina bilar.

Läckert. Anton Westerlund12 år och hans pappa Anders , Sävast Boden, gick runt och njöt av alla fina bilar.

Foto: Elsa Rensfeldt

Luleå2016-05-21 15:13

Den första upplagan av arrangemanget Luleå fordonsmarknad samlade skaror av motorintresserade norrbottningar när den öppnade i och vid Coop Arena på lördagen. Utställare av allehanda fordon fanns på plats för att visa gammalt och nytt. Från fyrhjulingar och gamla godingar som Jaguar till framtidens värsting- amerikanska elbilen Tesla- som slår alla på flera områden, både när det gäller teknik, räckvidd och miljövänlighet. Dock inte särskilt snällt mot plånboken.

Grundidén för marknaden, som arrangörerna hoppas ska bli återkommande, är att skapa tillfälle för likasinnade att samlas under en och samma dag. På marknaden fanns till exempel Svenska Jaguarklubben representerad och dess ordförande Keith Sivebring som faktiskt är Norrbottning och bor i Holsvattnet utanför Klöverträsk.

– Vi har ett 70-tal medlemmar i Jaguarklubben i Norrbotten. I Sverige är vi runt 3 200. I landet finns i dag cirka 12 000 inregistrerade Jauguarer, berättar Sivebring.

Man skulle kunna tro att en sådan läcker kärra som Mats Emborgs Jaguar XK8 från 2002 skulle kosta skjortan. Men man blir förvånad när han berättar:

– En sån här får du för mellan 100 000-200 000, de är inte dyrare än så, säger han om sin champagnefärgade cab.

Keith Sivebring berättar att en fin Jaguar, säg en tidig 1970-talskärra däremot som säljs till utlandet kan betinga ett betydligt högre värden i Sverige:

– Det gör att flera kvalitetsbilar försvinner ur landet och det är ju synd, säger han.

Inne i arean fanns mycket ögongodis för motornörden. Runt de amerikanska Tesla-bilarna flockades många och ville veta allt och förvånas över kapaciteten i en elbil. En av dem som provsatt denna framtidsbil var forskaren Jörgen Normark, som just nu arbetar med ett bilrelaterat projekt på LTU.

– Jag har ett bilintresse, hemma har jag en Fiat 124 och en P 1800 berättade Jörgen Normark.

Teslan är en elbil som alltså drivs med batterier. Och på en laddning kan man köra 50 mil innan man måste "tanka" igen vilket tar runt 1,5 timmar. Bilen väger 2,2 ton och priset är också tungt, cirka 1,5 miljoner. Den slår värstingarna på vägen. Med sjuhundra hästar under huven tar det bara 3,3 sekunder från 0-100. Vrålåket som framöver väntas komma i en folkligare version både vad gäller utförande samt pris har nog väldiga förutsättningar att revolutionerna dagens bilism kan man tänka sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om