Tänk dig en vardag utan nattågen. Inga fler klimatsmarta resor till Luleå, Kiruna eller Narvik. Inga fler studenter, familjer eller arbetspendlare som kliver av i Boden eller Gällivare på morgonen. Inga turister på väg till Abisko eller Riksgränsen. Inga fler Interrailäventyr eller Stockholmsresor från Norrbotten. Det är inte en dystopi – utan en realitet om inget görs.
Trafikverkets upphandling av nattågstrafik till övre Norrland har misslyckats. Ingen operatör lämnade anbud – trafiken anses inte lönsam. Regeringen, som säger sig värna hela landet, står passiva.
Miljöpartiet kräver att staten tar ansvar. Nattågen är inte en lyxtjänst. De är ryggraden i Norrlands resande – ett hållbart och prisvärt sätt att resa för studenter, barnfamiljer, turister, äldre och arbetspendlare. De minskar behovet av bil och flyg och håller ihop Sverige.
I dagens system behandlas nattågen som en affärsverksamhet. Om ingen tjänar på att köra – då kör ingen. Det är en förlegad syn där marknaden styr över grundläggande samhällsfunktioner.
Staten har verktygen – men använder dem inte. Trafikverket kan redan teckna avtal för samhällsviktig trafik. Regeringen kan ge ett statligt bolag som SJ i uppdrag att köra – utan vinstkrav. Men den politiska viljan saknas.
Regeringens passivitet signalerar att nattågen ses som ett "Norrlandsproblem", snarare än en del av Sveriges infrastruktur. Det duger inte. Det här handlar om likvärdighet, tillgänglighet och klimatansvar.
Glesbygd får inte betala priset. Norrbotten bygger grön industri, elektrifierar transporter och tar klimatarbetet på allvar. Samtidigt hotas den mest klimatsmarta transportformen. Det är orimligt att glesbygd ska straffas för att den är gles.
För Miljöpartiet är det självklart: staten ska säkra hållbart resande i hela landet. Nattågen till övre Norrland är samhällskritiska – inte affärsrisker.
Vi kräver att
- ett statligt bolag, t.ex. SJ, får i uppdrag att köra nattågen med full kostnadstäckning.
- framtida upphandlingar fokuserar på samhällsnytta, tillgänglighet och klimat.
- regeringen säkrar långsiktig finansiering för nattågstrafiken.
Till regeringen och andra partier: om ni menar allvar med klimatomställning och regional utveckling – agera nu. Passivitet är också ett val. Ett val som får konsekvenser i varje kommun norr om Umeå.
Miljöpartiet i Norrbotten kommer fortsätta kämpa – för att nattågen inte bara ska finnas kvar, utan utvecklas och förbättras. För i ett land som vill hålla ihop behövs inte färre tåg – det behövs fler.