Alla lÀr sig inte att lÀsa och skriva i lÄgstadiet

Att klara skolan med godkÀnda betyg Àr en friskfaktor ur ett hÀlsoperspektiv och kan motverka psykisk ohÀlsa och frÀmja vÀlmÄende.

Forskning visar att en god lÀs- och skrivundervisning och tidiga stödinsatser lÀgger grunden för den fortsatta kunskapsutvecklingen och ger elever större möjligheter att klara skolan.

Forskning visar att en god lÀs- och skrivundervisning och tidiga stödinsatser lÀgger grunden för den fortsatta kunskapsutvecklingen och ger elever större möjligheter att klara skolan.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2020-12-02 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ett av skolans viktigaste uppdrag Ă€r att lĂ€ra barn lĂ€sa och skriva. Vi vet i dag att en god lĂ€s- och skrivförmĂ„ga Ă€r en förutsĂ€ttning för att kunna delta i det moderna informationssamhĂ€llet. I förlĂ€ngningen ocksĂ„ en förutsĂ€ttning för att kunna verka och leva i en demokrati oavsett bakgrund eller funktionsförmĂ„ga. 

Att klara skolan med godkĂ€nda betyg Ă€r en friskfaktor ur ett hĂ€lsoperspektiv och kan motverka psykisk ohĂ€lsa och frĂ€mja vĂ€lmĂ„ende. 



Forskning visar att en god lĂ€s- och skrivundervisning och tidiga stödinsatser lĂ€gger grunden för den fortsatta kunskapsutvecklingen och ger elever större möjligheter att klara skolan. Hur ser det dĂ„ ut i dag? 

Enligt Skolverkets statistik Ă€r det faktiskt vanligt att elever fĂ„r sĂ€rskilt stöd först i Ă„rskurs 8 eller 9 och dĂ„ har mĂ„nga frustrerade skolĂ„r gĂ„tt förlorade. För att vĂ€nda denna trend infördes för drygt ett Ă„r sedan förĂ€ndringar i skollagen, LĂ€sa, skriva, rĂ€kna – en garanti för tidiga insatser, som förtydligar att alla barn ska fĂ„ rĂ€tt stöd i rĂ€tt tid.



Att alla barn ska fÄ stöd tidigt kan tyckas vara en sjÀlvklarhet men ett misstag som gjorts i svensk skola Àr att man vÀntat för lÀnge med att ge stöd och göra insatser för de elever som behöver. För att skolorna ska uppmÀrksamma vilka barn som Àr i riskzonen för att utveckla lÀs- och skrivsvÄrigheter finns Skolverkets nationella kartlÀggningsmaterial som stöd i detta viktiga arbete.



Nu under coronapandemin med instĂ€lld lĂ€xlĂ€sningshjĂ€lp, stĂ€ngda bibliotek, mer isolerade familjer och hög sjukfrĂ„nvaro, blir det extra viktigt att skolor hittar vĂ€gar för att frĂ€mja elevers lĂ€s- och skrivutveckling. För att LĂ€sa, skriva, rĂ€kna-garantin ska bli verklighet krĂ€vs ett tillsammansarbete pĂ„ flera fronter. SkolhuvudmĂ€nnen och skolledning mĂ„ste skapa förutsĂ€ttningar som ger lĂ€rare möjlighet att genomföra detta viktiga uppdrag. 



Specialpedagogiska skolmyndigheten har tagit fram ett nytt studiepaket som syftar till att ge lÀrare ökade kunskaper om lÀs- och skrivsvÄrigheter och dess pedagogiska konsekvenser. Studiepaketet Àr kostnadsfritt och riktar sig till lÀrare som undervisar frÄn förskoleklass till Ärskurs 3. Det finns pÄ vÄr webbplats, spsm.se.



Vi uppmanar alla skolor att ta hjĂ€lp av Studiepaketet lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter F-3. Specialpedagogiska skolmyndigheten har ocksĂ„ en frĂ„getjĂ€nst FrĂ„ga en rĂ„dgivare. Dit kan lĂ€rare, rektorer eller förĂ€ldrar ringa eller skicka in frĂ„gor eller söka stöd. 



Vi uppmanar ocksÄ kommunala och fristÄende skolhuvudmÀn att ta stöd frÄn de samverkanskontor som vÄr myndighet har startat runt om i landet, till exempel finns det ett samverkanskontor i LuleÄ. DÀr kan skolhuvudmÀn fÄ strategiskt stöd för att ge skolor bÀttre förutsÀttningar att garantera att alla elever fÄr lÀra sig lÀsa och skriva i lÄgstadiet.