Ett av skolans viktigaste uppdrag Àr att lÀra barn lÀsa och skriva. Vi vet i dag att en god lÀs- och skrivförmÄga Àr en förutsÀttning för att kunna delta i det moderna informationssamhÀllet. I förlÀngningen ocksÄ en förutsÀttning för att kunna verka och leva i en demokrati oavsett bakgrund eller funktionsförmÄga.
Att klara skolan med godkÀnda betyg Àr en friskfaktor ur ett hÀlsoperspektiv och kan motverka psykisk ohÀlsa och frÀmja vÀlmÄende.
Forskning visar att en god lÀs- och skrivundervisning och tidiga stödinsatser lÀgger grunden för den fortsatta kunskapsutvecklingen och ger elever större möjligheter att klara skolan. Hur ser det dÄ ut i dag?
Enligt Skolverkets statistik Ă€r det faktiskt vanligt att elever fĂ„r sĂ€rskilt stöd först i Ă„rskurs 8 eller 9 och dĂ„ har mĂ„nga frustrerade skolĂ„r gĂ„tt förlorade. För att vĂ€nda denna trend infördes för drygt ett Ă„r sedan förĂ€ndringar i skollagen, LĂ€sa, skriva, rĂ€kna â en garanti för tidiga insatser, som förtydligar att alla barn ska fĂ„ rĂ€tt stöd i rĂ€tt tid.
Att alla barn ska fÄ stöd tidigt kan tyckas vara en sjÀlvklarhet men ett misstag som gjorts i svensk skola Àr att man vÀntat för lÀnge med att ge stöd och göra insatser för de elever som behöver. För att skolorna ska uppmÀrksamma vilka barn som Àr i riskzonen för att utveckla lÀs- och skrivsvÄrigheter finns Skolverkets nationella kartlÀggningsmaterial som stöd i detta viktiga arbete.
Nu under coronapandemin med instÀlld lÀxlÀsningshjÀlp, stÀngda bibliotek, mer isolerade familjer och hög sjukfrÄnvaro, blir det extra viktigt att skolor hittar vÀgar för att frÀmja elevers lÀs- och skrivutveckling. För att LÀsa, skriva, rÀkna-garantin ska bli verklighet krÀvs ett tillsammansarbete pÄ flera fronter. SkolhuvudmÀnnen och skolledning mÄste skapa förutsÀttningar som ger lÀrare möjlighet att genomföra detta viktiga uppdrag.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har tagit fram ett nytt studiepaket som syftar till att ge lÀrare ökade kunskaper om lÀs- och skrivsvÄrigheter och dess pedagogiska konsekvenser. Studiepaketet Àr kostnadsfritt och riktar sig till lÀrare som undervisar frÄn förskoleklass till Ärskurs 3. Det finns pÄ vÄr webbplats, spsm.se.
Vi uppmanar alla skolor att ta hjÀlp av Studiepaketet lÀs- och skrivsvÄrigheter F-3. Specialpedagogiska skolmyndigheten har ocksÄ en frÄgetjÀnst FrÄga en rÄdgivare. Dit kan lÀrare, rektorer eller förÀldrar ringa eller skicka in frÄgor eller söka stöd.
Vi uppmanar ocksÄ kommunala och fristÄende skolhuvudmÀn att ta stöd frÄn de samverkanskontor som vÄr myndighet har startat runt om i landet, till exempel finns det ett samverkanskontor i LuleÄ. DÀr kan skolhuvudmÀn fÄ strategiskt stöd för att ge skolor bÀttre förutsÀttningar att garantera att alla elever fÄr lÀra sig lÀsa och skriva i lÄgstadiet.