Alla tjänar på att samarbeta

"Under 2018 genomförde norrbottningarna digitala vårdbesök hos privata aktörer till en konstnad om 2,6 miljoner kronor. Det motsvarar cirka 3,5 procent av underskottet för regiondrivna vårdcentraler och är knappast orsaken till underskotten", skriver Daniel Persson, innovationschef Min Doktor.

"Under 2018 genomförde norrbottningarna digitala vårdbesök hos privata aktörer till en konstnad om 2,6 miljoner kronor. Det motsvarar cirka 3,5 procent av underskottet för regiondrivna vårdcentraler och är knappast orsaken till underskotten", skriver Daniel Persson, innovationschef Min Doktor.

Foto: Janerik Henriksson/Montage

Debatt2019-07-01 12:28
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på nyhetsartikeln "Kravet: Hårdare tag mot nätdoktorer", publicerad på kuriren.nu 19 juni.

Vem vågar bli sjuk i Norrbotten? Den frågan är befogad mot bakgrund av regionens stora underskott de senaste åren. Sedan 2011 har de regiondrivna vårdcentralerna gått med cirka 340 miljoner kronor i förlust. Det är mer än någon annan region och går naturligtvis ut över skattebetalarna och patienterna. Ett tydligt exempel är att länet ligger i botten för tillgänglighet och väntetid inom barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).

Kanske beror detta delvis på de stora avstånden och den på många håll låga befolkningstätheten i Norrbotten. Men en annan aspekt som illustrerar problematiken är regionens satsning på en egen tjänst för digitala vårdkontakter. Man kan undra vad detta kostar och hur det kan motiveras när det redan finns privata alternativ på en hårt konkurrensutsatt marknad. Vad ska den regionägda tjänsten erbjuda som inte redan finns tillgängligt?

Under 2018 genomförde norrbottningarna digitala vårdbesök hos privata aktörer till en total kostnad om 2,6 miljoner kronor. Det motsvarar cirka 3,5 procent av underskottet för regiondrivna vårdcentraler i Norrbotten 2017 eller 450 kronor per vårdkontakt. Det är därmed knappast digitala vårdgivare som är orsaken till underskotten, även om många vill få det att framstå på det viset genom att jämföra med exempelvis kostnader för hyrpersonal – en utgift som varit drygt 100 gånger större än utgifter för nätläkare i Norrbotten.

Dessutom menar vi att besöken hos oss är effektiv vård, särskilt eftersom ersättningen som vi fick för exempelvis läkarbesök under samma period var ungefär en tredjedel av vad det kostar att producera ett läkarbesök på en traditionell vårdcentral. Läkarbesök borde alltså, i den mån det är möjligt och lämpligt, göras digitalt – det blir helt enkelt billigare.

Sjukvården kan i stort effektiviseras genom att antalet konsultationer som patienter behöver göra hålls nere. I dag slussas vissa patienter från 1177 till sjuksköterska och därifrån till allmänläkare. I vissa fall tillkommer ytterligare konsultation(er) hos andra specialistläkare – och detta bara för en initial bedömning. Hur lång tid tar det för patienterna att trassla sig igenom den här vårdkedjan och vad kostar det i tid för möten och i administration, samt i eventuell utebliven arbetstid för patienten?

För många typer av åkommor kan patienten i stället ha en första (och ofta enda) kontakt med en digital vårdgivare. Där kan patienten svara på frågor som, tillsammans med underlag i form av exempelvis bilder, avgör rätt vårdnivå, redan från början. Då frigörs tid hos sjuksköterskor som kan fokusera på uppgifter som bättre motsvarar deras kvalificerade kompetens.

Dagens snåriga vårdkedja är inte unik för Region Norrbotten. Men när var tredje region går med underskott är det dags att tänka om. Digitaliseringen medför stora effektiviseringsmöjligheter, men bara om man använder den på rätt sätt och lägger resurser där de gör störst nytta.

Som Sveriges första digitala vårdgivare vill vi vara en aktiv aktör i den fortsatta dialogen om hur den nyttan kan maximeras, inte minst i Norrbotten. Många norrbottningar har långt till närmsta vårdcentral, men den vård som digitala vårdaktörer erbjuder är jämförelsevis jämlik. Den norrbottning som har tillgång till en mobil eller dator med internetuppkoppling har samma möjlighet att söka läkarvård digitalt som patienter i Stockholms innerstad.

Vi hoppas att de styrande politikerna i länet vill samarbeta med oss för att driva vårdens utveckling framåt. Låt våra olika tjänster komplettera – istället för att motverka – varandra. Det tjänar vi alla på, inte minst de barn och ungdomar som i dag väntar på att få en tid till BUP.

Daniel Persson, innovationschef Min Doktor

Läs mer om