Alla människor är lika mycket värda, eller kanske ändå inte? En befogad fråga efter utbildningsförvaltningens hantering av lokalfrågan på Prästholmsskolan i Boden. Resultatet av trångboddheten blev att anpassad skola (fd. särskolan) får flyttas ut ur huvudbyggnaden och förpassas till en annan byggnad där förskoleklass och fritids verksamhet ska finnas. Den särskiljning av barn som det här innebär hör egentligen hemma i en tidsperiod 40-50 år tillbaka i tiden.
Är det här också en del av samhällsomvandlingen i Boden eller är det ett misstag som kommer att rättas till?
I många andra sammanhang talas det om inkludering och värde av att alla ska känna sig som en del av det sociala samhället, borde inte den här verksamheten räknas in i den filosofin.
Ett annat område som varit på tapeten den senaste tiden är medborgardialog i olika former. Även här har utbildningsförvaltningen misslyckats eftersom dialogen med berörda föräldrar helt uteblivit. Informationen har enbart bestått i ett mejl lång tid efter att beslutet om förändringarna tagits.
När ska begreppet ”alla människors lika värde” verkligen få någon betydelse?