Socialdemokraterna står upp för införandet av en kilometerskatt och anser att det är ett "smart styrmedel för transportsektorn". Det framgår av en text som infrastrukturminister Anna Johansson skrivit i tidningen Dagens Samhälle. Hon uttrycker förvåning över att inte också Centerpartiet ställer sig bakom denna skatt på avstånd.
Därför vill jag vara tydlig: Centerpartiet har ingen avsikt att medverka till att avstånd beskattas och att landsbygdens företag, jobb och möjligheter minskar i takt med att kostnaderna på grund av en avståndsbaserad vägslitageavgift höjs.
Det är inte heller några små kostnader som man i dagsläget tittar på. Det rör sig om nivåer på omkring 26 kronor per mil, vilket skulle motsvara cirka tio miljarder per år för hela det svenska näringslivet.
Något "smart styrmedel" för transportsektorn är det inte heller frågan om, snarare tvärtom.
Detta då kostnader på transporter direkt vältras över på företag och konsumenter, bland annat den viktiga skogsnäringen där 100 000 svenskar arbetar och som dessutom är nyckeln för att kunna producera gröna drivmedel.
Dessutom kommer det på inget sätt avskräcka mindre seriösa åkare att fuska med regelverk för kör-vilotider, cabotageregler eller fuldiesel. Det enda som händer är att man höjer kostnadsgolvet generellt och för alla - både seriösa och mindre seriösa. Självklart drabbar detta hårdast de som redan sköter sig och i synnerhet de som enbart bedriver sin trafik inom landets gränser. Tokförslaget med kilometerskatt riskerar snarare att bli till oseriösa åkares fördel.
Det måste nästan vara Miljöpartiet som lyckats lura i Socialdemokraterna att en skatt på avstånd skulle leda till färre lastbilstransporter och därmed lägre utsläpp och trafik som helhet.
Det är givetvis helt feltänkt. I ett scenario där det faktiskt skulle bli på det sättet så skulle hyllorna på matvarubutiken plötsligt gapa tomma och industrierna skulle stanna av eftersom råvaror och förädlat gods inte transporteras.
Det är givetvis inte alls önskvärt eller realistiskt.
Mer troligt är att råvaruproducenter, industrier och handlare skulle tvingas höja sina priser och ta pengarna ur konsumenternas plånbok. Med andra ord är den tokiga iden med en avståndsbaserad vägslitageavgift enbart en omväg för att dramatiskt höja skattetrycket för vanliga människor.
Det är illa nog, men det blir givetvis värre när högre kostnader går ut över de transportintensiva företagen som ofta utgör motorn för landsbygdens företagande.
Det kommer kosta jobb och det kommer att leda till sämre konkurrenskraft för export utomlands.
Att kalla det för ett "smart styrmedel för transportsektorn" är djupt obetänksamt.
Det är i stället ett rent ett destruktivt styrmedel för ökad centralisering, svagare företag och färre jobb.
Därför säger Centerpartiet nej till kilometerskatt och hoppas att regeringen snarast inser sitt misstag och skrotar utredningen.
Anders Åkesson,
infrastrukturpolitisk talesperson, Centerpartiet