Det krävs för att Boden ska vända trenden

DEBATT2019-05-16 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag är det 16 maj, förskolans dag då vi vill hylla alla pedagoger ute på förskolorna runt om i Boden och avlånga landet Sverige.

Grattis till er som har era barn i vår fantastiska skolform – förskolan! Förskolans utbildning lägger grunden för framtida lärandet i grundskolan.

Förskolan är det första mötet med utbildning som barnen möter och skolas in i. Från och med 1 juli, får förskolan äntligen en ny läroplan, Lpfö 18, där utbildning och undervisning tydliggörs, och där förskollärarens lärarstatus stärks.

Vi har fantastisk personal som utbildar, vägleder, ger omsorg, skapar relationer och ger era barn en kärleksfull upplevelse och utbildning under åren de går på förskolan.

Det är en otrolig bedrift som krävs för att undervisa i förskolan. Nu ska man inte föreställa sig att förskolan har en katederundervisning, utan utbildning sker över hela dagen, individ för individ, i mindre grupper och i stora grupper i både planerad aktivitet som spontant under dagen. Det krävs ett otroligt magiskt finlir i att kunna fånga upp, berika och lära ut på individ och gruppnivå.

I de yngre barns ålder brukar vi tala om max 3–5 minuter i koncentrationsnivån vid styrda och planerade grupper. Hur maximerar man lärandet då med 19 barn?

Tänk er när ni ringer en kundtjänst, och har frågor och vill ha hjälp, och efter tre minuter tappar personen på andra sidan telefonen intresset och försvinner i annat. Hur skulle du göra?

Den fantastiska personalen har sina knep och tar vara på varje stund som ges. Mötet i hallen, konflikten, styrda leken, matsituationer etcetera. Förskolans utbildning ska ge barnen förutsättningar att hantera sociala aspekter, värdegrund, allas lika värde, demokrati, språkträning, matematik och naturvetenskap etcetera. Förskolläraren ska besitta stor variation av kunskap och kunna anpassa undervisningen efter varje enskilt barn och samtidigt kunna utmana hela gruppen i sitt lärande.

Den nya läroplanen sätter tydliga mål och riktlinjer vad det gäller kompetens hos personalen i förskolan och därmed ställs det krav på försörjning för kommunen att rekrytera kompetens till förskolorna i kommunen. Senaste statistik från Skolverket har endast 40 procent av de som är anställda i landets förskolor en förskollärarexamen. Andelen minskar årligen.

Personalen i förskolan kan tyckas jobba i motvind med sänkta budgetar, ökade barngrupper, stressigare arbetsmiljö, ökade krav utan mer tid för planering.

Vad krävs då för att Bodens kommun ska vända trenden med tappet av examinerade förskollärare i kommunen?

* Det krävs att man är en attraktiv arbetsgivare som satsar mot arbetsmiljöproblematiken med stora barngrupper, utebliven fortbildning, minskad planeringstid mot vad uppdraget kräver av förskollärarna.

* Det som behövs är minskade barngrupper, fortbildning till sin personal och höjda löner och arbetet med HÖK 18, där arbetsmiljön är prioriterad.

Bodens kommuns vision 2025 är ett steg åt rätt håll med nya förskolor, där barngrupperna skall vara nere på 15 platser mot dagens 18.5 plats, och nya miljöer i förskolan.

Mattias Johansson,

Lärarförbundets lokalavdelning i Boden

med flera

Läs mer om