Visst Àr det glÀdjande med Ätta guldmedaljer i OS, men idrottsundervisningen för Sveriges skolelever hÄller inte mÄttet.
En ny undersökning frĂ„n Svenska IdrottslĂ€rarföreningen och LĂ€rarnas Riksförbund, âFör mĂ„nga bollar i luftenâ, visar att mĂ„nga lĂ€rare i idrott och hĂ€lsa har alltför mĂ„nga klasser och elever att bedöma.
Den visar Àven svÄrigheter att genomföra simundervisning pÄ grund av bristfÀllig tillgÄng till simhallar och otillrÀcklig eller obefintlig fortbildning.
Utöver det har det stora problemet lÀnge varit den alarmerande lÄga andelen av behöriga och legitimerade lÀrare. Det Àr allvarligt.
Vi krÀver att kommunerna och friskolorna nu anstrÀnger sig för att rekrytera behöriga och legitimerade lÀrare. Det Àr helt avgörande för undervisningens kvalitet. IdrottslÀrarnas arbetsmiljö mÄste dessutom förbÀttras.
Det Ă€r inte rimligt att en idrottslĂ€rare undervisar i tolv klasser och behöver sĂ€tta fler Ă€n 200 betyg eller 300 omdömen. Med sĂ„ mĂ„nga elever att undervisa Ă€r det svĂ„rt att hinna uppmĂ€rksamma varje individ. Ăven idrottslĂ€rarna behöver tid till för- och efterarbete av undervisningen. Detta mĂ„ste huvudmĂ€n och skolledare ta hĂ€nsyn till vid tjĂ€nstefördelningar.
Det finns idrottsredskap som innebÀr fara om de Àr i dÄligt skick, dödsolyckor har tyvÀrr intrÀffat. DÀrför Àr det viktigt att den fasta utrustningen kontrolleras kontinuerligt av auktoriserad personal. Det Àr orovÀckande att nÀstan var femte lÀrare inte vet nÀr och om detta gjorts. Rektorer mÄste ta stort ansvar och se till att utrustningen i idrottshallarna Àr sÀker.
De svenska idrottslÀrarna mÄste ges bÀttre förutsÀttningar för att kunna utföra sitt viktiga arbete och de behöver fler legitimerade kollegor. Endast sÄ kan vi sÀkra kvaliteten i undervisningen och fÄ elever att nÄ mÄlen. Med elever som utvecklas i idrott sÄ kanske nÄgra rentav kan bidra till en fortsatt rekordskörd av svenska medaljer.