När personal sätter gränser blir skolan en trygg plats

För att uppnå trygghet och studiero i skolan behöver personalen få ställa krav på att alla elever följer skolans regler, även de som är utåtagerande. Att sätta gränser är snällt, det skapar trygghet och hjälper eleverna att lyckas i skolan!

"I Kalix finns det en del elever som i upp till sex års tid utsatt de andra eleverna för kränkningar och kraftigt våld dagligen", skriver skolkonsulterna Susanne Norman och Lillemor Bergquist i ett debattinlägg.

"I Kalix finns det en del elever som i upp till sex års tid utsatt de andra eleverna för kränkningar och kraftigt våld dagligen", skriver skolkonsulterna Susanne Norman och Lillemor Bergquist i ett debattinlägg.

Foto: Lotta Nilsson

Debatt2023-11-12 14:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på: "Elisabeth Rosenbrand: Anser vi att barn är vilda djur som behöver tämjas?" Norrbottens-Kuriren 2023-09-16.

Skolkonsulternas arbetssätt följer skollagen och är beprövat samt utvärderat i kollegiet i mer än tio års tid. De elever som personalen behövt hålla i fysiskt har inte varit elever som några enstaka gånger stört studieron eller kränkt en elev. Det handlar om elever som i flera års tid dagligen stört studieron och/eller utsatt andra elever för kränkningar och våld trots att de haft egen assistent, erbjudits enskild undervisning eller undervisning i liten grupp och bemötts lågaffektivt. I flera av fallen har speciallärare, specialpedagog, skolpsykolog, Bup och habilitering redan handlett personalen utan att eleven börjat lyckas i skolan, varken kunskapsmässigt eller socialt. 

I de fall personalen behövt hålla i elever har det alltid föregåtts av verbala tillrättavisningar som inte har gett effekt. Personalen har då lett eleverna i handleden/handlederna till närmaste enskilda utrymme, för att säkra trygghet och studiero. Om eleven försökt skada personalen eller inredningen har personalen hållit i elevens handleder till dess att eleven återfått kontrollen över sig själv. I de fall där eleverna har försökt sparka personalen har de hållit nere elevens ben för att skydda sig från att bli skadade. Personalen har varit lugn och vänlig och använt så lite fysisk kraft som situationen krävt under så kort tid som möjligt, vilket följer skollagen. En del av de eleverna har inledningsvis känt sig frustrerade och ibland till och med kränkta när de inte längre kommit undan skolans regler och krav genom att använda ilska, hot och våld, men det har gått över när de har lärt sig nya fungerande strategier.

I de överenskommelser som vi arbetar med skrivs de mål som en elev behöver träna på för att kunna bidra till trygghet och studiero. Personalen tar alltid i samråd med eleven fram samtliga punkter och vid behov även anpassningar och stöd. Alla elever som vi arbetat med har klarat av att uppfylla målen i överenskommelserna, även de elever som haft utåtagerande beteende och/eller diagnoser inom NPF.

Vi ser att du har påverkats av de osanna rykten om vårt arbetssätt som spridits på sociala medier under den senaste tiden, och vill därför passa på att rätta till en del av dem. Fasthållningar liknande dem som används inom vården har aldrig skett och vårdnadshavare har alltid blivit informerade ifall personalen behövt hålla i deras barn. Vi har haft en utbildad väktare anställd som elevcoach för ett par år sedan och det är vi väldigt tacksamma för. Hans kompetens har kommit väl till nytta.

I Kalix finns det en del elever som i upp till sex års tid utsatt de andra eleverna för kränkningar och kraftigt våld dagligen. Oavsett orsaken till det behöver de stöd i att bryta sitt beteende. De blir de inte hjälpta av att de tillåts fortsätta kränka de andra eleverna till dess att hela klassen är traumatiserad. De blir inte heller hjälpta av att de tillåts snurra varv efter varv på stolen under genomgångar, konstant gå runt och prata med klasskamraterna under arbetet med en skrivuppgift eller ifrågasätta vartenda direktiv från läraren. De blir hjälpta när personalen ger dem stöd i att vara delaktiga att ta fram anpassningar för dem som leder till ökad studiero för hela gruppen. Exempelvis att eleven får rita samtidigt som hen lyssnar på en genomgång, vid behov får möjlighet att smyga ut från klassrummet för att springa av sig sin extra energi på skolgården eller får information och utrymme att diskutera dagens lektionsinnehåll med personalen innan skoldagen startar. 

Skolpersonal ska inte ha vänskapsrelationer till eleverna och följa deras vilja för att undvika att hamna i konflikt med dem, när det missgynnar elevens utveckling. De ska bygga professionella relationer genom att vara en trygg vuxen som sätter gränser och vägleder eleverna framåt både kunskapsmässigt och socialt. Elever med utåtagerande beteende traumatiseras inte av att personalen vänligt och behärskat hindrar dem från att skada sin omgivning. De mår bra i en trygg arbetsmiljö med tydliga gränser och höga förväntningar och krav där de får det stöd de behöver för att utvecklas och bli självständiga individer. Det har alla elever rätt till. Då lyckas de i skolan och blir en del i skolans gemenskap. Det är det Skolkonsulterna arbetar för!