Mycket tyder pÄ att hybridjobbandet, alltsÄ att kombinera jobb pÄ kontoret med distansjobb, blir en populÀr modell.
Vi Àr övertygade om att chefer kan möjliggöra för dem som trivs med att jobba hemma att fÄ utföra i alla fall delar av jobbet pÄ distans.
Men för den som inte har möjlighet att jobba hemma eller hybridjobba mÄste det finnas goda möjligheter att jobba pÄ kontoret. Vi vill inte se en utveckling dÀr medarbetare vÀljs bort för att de inte har eget hemmakontor.
Redan nu finns företag som redan bestÀmt att aldrig mer krÀva fysisk nÀrvaro pÄ kontoret. Liksom arbetsplatser dÀr medarbetarna förvÀntades infinna sig pÄ kontoret snarast.
Unionens medlemmar och förtroendevalda vittnar ocksÄ om skillnader inom samma företag. Vissa avdelningar har en chef som helst vill se medarbetare pÄ kontoret varje dag medan en annan har en chef som omfamnar det digitala distansarbetet. Risken Àr stor att olika instÀllning till hybridarbetet och distansjobb skapar otydlighet, orÀttvisor och till och med konflikter mellan medarbetare. Med andra ord: En dÄlig arbetsmiljö.
Diskussionerna kring Ă„tergĂ„ngen fĂ„r inte handla om hur enskilda chefer vill ha det. Inte heller om att företaget försöker hitta en lösning som ska passa alla. Ă tergĂ„ngen till kontoret mĂ„ste istĂ€llet handla om vad vi idag vet sĂ„ vĂ€l â att fokus, produktivitet och vĂ€lmĂ„ende ökar nĂ€r medarbetarna mĂ„r bra och sjĂ€lva kan pĂ„verka sin arbetsmiljö.
SjÀlvklart Àr det Àven fortsatt arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Men pratar man med varandra om möjligheter och behov kan man hitta lösningar som gynnar bÄda.
DÀrför Àr det avgörande att chefer lyssnar pÄ vad medarbetare vill, och vilka förvÀntningar och behov som finns nÀr vi ÄtervÀnder till kontoren. Det Àr ocksÄ viktigt att tillsammans diskutera upplÀgget, identifiera och lösa problem som kan uppstÄ vid blandat kontors- och distansarbete.
Unionen ser tre framgÄngsfaktorer i att fÄ hybridarbetet att fungera:
Var tydlig med förvÀntningar och nÀrvaro. NÀr förvÀntas man vara pÄ kontoret, och nÀr det Àr okej att jobba hemma? BerÀtta vilka tider, dagar och lokaler som Àr bÀst nÀr medarbetarna vill jobba ensam pÄ kontoret, respektive i större grupp. Och be alla i teamet att berÀtta för varandra varje dag man var man jobbar.
Se upp för orÀttvisor. Företag som anammar hybridupplÀgget bör fundera extra mycket pÄ hur man undviker att exkludera medarbetare som inte Àr pÄ radarn genom sin fysiska nÀrvaro, sÄ att inte de som Àr pÄ kontoret och smÄpratar i kaffepausen fÄr roligare uppdrag eller oftare befordras.
Kommunicera digitalt. Det finns fördelar med att jobba pÄ distans. Men det naturliga flödet av information Àr svÄrare att fÄ till. SÄ var noga med att alla fÄr den information som behövs för att kÀnna sig delaktiga. Kanske genom ett veckobrev och en regelbunden frÄgestund i chatten.
Det Àr lÀtt att som arbetsgivare tro att ju mer vi kontrollerar arbetet desto bÀttre blir jobbet. Ge istÀllet anstÀllda chans att i sÄ hög grad som möjligt sjÀlva bestÀmma var och hur man bÀst lyckas med uppgifterna.
Nöjda medarbetare ökar effektiviteten och gör i sin tur verksamheten mer framgÄngsrik.