Nöjda medarbetare ökar effektiviteten

Restriktionerna har slÀppt, och vissa tjÀnstemÀn kan inte snabbt nog ÄtergÄ till kontor och kollegor. Andra har vant sig vid en tillvaro vid köksbordet, och vill inte börja pendla till jobbet igen. Företag uppmanas att lyssna och lita pÄ att medarbetarna sjÀlva vet hur de bÀst lyckas med uppgifterna.

Arbete frÄn köksbordet har varit vardagsmat för mÄnga tjÀnstemÀn under pandemin.

Arbete frÄn köksbordet har varit vardagsmat för mÄnga tjÀnstemÀn under pandemin.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Debatt2021-10-13 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Mycket tyder pĂ„ att hybridjobbandet, alltsĂ„ att kombinera jobb pĂ„ kontoret med distansjobb, blir en populĂ€r modell. 

Vi Àr övertygade om att chefer kan möjliggöra för dem som trivs med att jobba hemma att fÄ utföra i alla fall delar av jobbet pÄ distans.

Men för den som inte har möjlighet att jobba hemma eller hybridjobba mÄste det finnas goda möjligheter att jobba pÄ kontoret. Vi vill inte se en utveckling dÀr medarbetare vÀljs bort för att de inte har eget hemmakontor.

Redan nu finns företag som redan bestÀmt att aldrig mer krÀva fysisk nÀrvaro pÄ kontoret. Liksom arbetsplatser dÀr medarbetarna förvÀntades infinna sig pÄ kontoret snarast.

Unionens medlemmar och förtroendevalda vittnar ocksÄ om skillnader inom samma företag. Vissa avdelningar har en chef som helst vill se medarbetare pÄ kontoret varje dag medan en annan har en chef som omfamnar det digitala distansarbetet. Risken Àr stor att olika instÀllning till hybridarbetet och distansjobb skapar otydlighet, orÀttvisor och till och med konflikter mellan medarbetare. Med andra ord: En dÄlig arbetsmiljö.

Diskussionerna kring Ă„tergĂ„ngen fĂ„r inte handla om hur enskilda chefer vill ha det. Inte heller om att företaget försöker hitta en lösning som ska passa alla. ÅtergĂ„ngen till kontoret mĂ„ste istĂ€llet handla om vad vi idag vet sĂ„ vĂ€l – att fokus, produktivitet och vĂ€lmĂ„ende ökar nĂ€r medarbetarna mĂ„r bra och sjĂ€lva kan pĂ„verka sin arbetsmiljö. 

SjÀlvklart Àr det Àven fortsatt arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Men pratar man med varandra om möjligheter och behov kan man hitta lösningar som gynnar bÄda.

DĂ€rför Ă€r det avgörande att chefer lyssnar pĂ„ vad medarbetare vill, och vilka förvĂ€ntningar och behov som finns nĂ€r vi Ă„tervĂ€nder till kontoren. Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att tillsammans diskutera upplĂ€gget, identifiera och lösa problem som kan uppstĂ„ vid blandat kontors- och distansarbete. 

Unionen ser tre framgÄngsfaktorer i att fÄ hybridarbetet att fungera:

Var tydlig med förvÀntningar och nÀrvaro. NÀr förvÀntas man vara pÄ kontoret, och nÀr det Àr okej att jobba hemma? BerÀtta vilka tider, dagar och lokaler som Àr bÀst nÀr medarbetarna vill jobba ensam pÄ kontoret, respektive i större grupp. Och be alla i teamet att berÀtta för varandra varje dag man var man jobbar.

Se upp för orĂ€ttvisor. Företag som anammar hybridupplĂ€gget bör fundera extra mycket pĂ„ hur man undviker att exkludera medarbetare som inte Ă€r pĂ„ radarn genom sin fysiska nĂ€rvaro, sĂ„ att inte de som Ă€r pĂ„ kontoret och smĂ„pratar i kaffepausen fĂ„r roligare uppdrag eller oftare befordras. 

Kommunicera digitalt. Det finns fördelar med att jobba pĂ„ distans. Men det naturliga flödet av information Ă€r svĂ„rare att fĂ„ till. SĂ„ var noga med att alla fĂ„r den information som behövs för att kĂ€nna sig delaktiga. Kanske genom ett veckobrev och en regelbunden frĂ„gestund i chatten. 

Det Ă€r lĂ€tt att som arbetsgivare tro att ju mer vi kontrollerar arbetet desto bĂ€ttre blir jobbet. Ge istĂ€llet anstĂ€llda chans att i sĂ„ hög grad som möjligt sjĂ€lva bestĂ€mma var och hur man bĂ€st lyckas med uppgifterna. 

Nöjda medarbetare ökar effektiviteten och gör i sin tur verksamheten mer framgÄngsrik.