Norrbotten kan gÄ före i delningsekonomin

Det krÀvs medvetna satsningar för att en delningsekonomi ska vÀxa fram. HÀr kan Norrbotten gÄ före.

En bil som delas genom en bilpool kan ersÀtta upp till 13 fordon. Men ekonomiska och juridiska oklarheter sÀtter kÀppar i hjulet för en fungerande delningsekonomi. Det vill debattörerna Àndra pÄ.

En bil som delas genom en bilpool kan ersÀtta upp till 13 fordon. Men ekonomiska och juridiska oklarheter sÀtter kÀppar i hjulet för en fungerande delningsekonomi. Det vill debattörerna Àndra pÄ.

Foto: Christine Olsson/TT

Debatt2020-01-29 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Delning av underutnyttjade resurser sĂ„som fordon, kontorsytor och verktyg Ă€r en av flera lösningar för ett hĂ„llbart samhĂ€lle. Men för att en effektiv delningsekonomi ska kunna vĂ€xa fram krĂ€vs medvetna satsningar frĂ„n kommunerna. HĂ€r kan Norrbotten gĂ„ före genom att samordna och underlĂ€tta delning. 

I Sverige konsumerar vi fyra gĂ„nger sĂ„ mycket som planeten tĂ„l. Trots att vĂ„r konsumtion orsakar stora utslĂ€pp fortsĂ€tter vi att köpa allt mer. Samtidigt Ă€r mĂ„nga av samhĂ€llets resurser underutnyttjade. Kontorslokaler nyttjas uppskattningsvis endast tio procent av den totala tiden. Borrmaskiner anvĂ€nds cirka 18 minuter under sin livstid men lĂ€mnar över 50 kilo avfall efter sig.

Delning av resurser sĂ„som ytor, varor och tjĂ€nster kan bli en viktig del i ett hĂ„llbart samhĂ€lle. En bil som delas genom en bilpool kan exempelvis ersĂ€tta mellan fyra och 13 fordon. Men i dagslĂ€get sĂ€tter ekonomiska och juridiska oklarheter kĂ€ppar i hjulen för delningen och hindrar den frĂ„n att skalas upp. SamhĂ€llets regler utgĂ„r frĂ„n Ă€gande och behöver anpassas för att fungera för delning mellan mĂ„nga anvĂ€ndare. 

I en rapport har IVL Svenska Miljöinstitutet, KTH och Lunds universitet studerat delning av transporter, lokaler och verktyg och identifierat ett antal faktorer som Ă€r avgörande för att delning ska kunna vĂ€xa och som samtidigt sĂ€kerstĂ€ller att delningen bidrar till en hĂ„llbar utveckling. 

För att skapa en fungerande delningsekonomi krĂ€vs en ökad förstĂ„else för delningens möjligheter och medvetna satsningar frĂ„n samhĂ€llets olika sektorer. HĂ€r har Sveriges kommuner en nyckelroll. Rörelsen ”Sharing Cities” som vĂ€xer fram i mĂ„nga stĂ€der vĂ€rlden över ger kommuner en möjlighet att utveckla formerna för delning. Det handlar bĂ„de om att hantera riskerna med delning och om att ta vara pĂ„ delningens stora potential: nya företag, mer resurseffektivitet och ökad jĂ€mlikhet.

Norrbottens kommun- och regionpolitiker kan ta ledarskap i frĂ„gan om delning genom att öppna för delning i detaljplaner och planprocesser och stödja till exempel bil- och cykeldelning. Norrbottens kommuner kan stĂ€lla krav pĂ„ delning vid offentlig upphandling, dela med sig av bilpooler genom offentliga bostadsföretag och dela underutnyttjade offentliga verksamhetslokaler.

Att hyra, lĂ„na och dela blir allt vanligare och nu krĂ€vs ett politiskt ledarskap för att forma den framtida delningsekonomin. Genom samverkansprojekt, ökad kĂ€nnedom och tydliga satsningar kan Norrbottens kommun- och regionpolitiker visa vĂ€gen. 

Liv Fjellander, IVL Svenska Miljöinstitutet
Andrius Plepys, IIIEE Lunds universitet
Cecilia Katzeff, KTH
Andreas Broryd, Workaround
Ola Degerfors, Hygglo
Therese Ahlström Brodowsky, Sunfleet
Fredrik Karlberg, Snappcar