Delning av underutnyttjade resurser sÄsom fordon, kontorsytor och verktyg Àr en av flera lösningar för ett hÄllbart samhÀlle. Men för att en effektiv delningsekonomi ska kunna vÀxa fram krÀvs medvetna satsningar frÄn kommunerna. HÀr kan Norrbotten gÄ före genom att samordna och underlÀtta delning.
I Sverige konsumerar vi fyra gÄnger sÄ mycket som planeten tÄl. Trots att vÄr konsumtion orsakar stora utslÀpp fortsÀtter vi att köpa allt mer. Samtidigt Àr mÄnga av samhÀllets resurser underutnyttjade. Kontorslokaler nyttjas uppskattningsvis endast tio procent av den totala tiden. Borrmaskiner anvÀnds cirka 18 minuter under sin livstid men lÀmnar över 50 kilo avfall efter sig.
Delning av resurser sÄsom ytor, varor och tjÀnster kan bli en viktig del i ett hÄllbart samhÀlle. En bil som delas genom en bilpool kan exempelvis ersÀtta mellan fyra och 13 fordon. Men i dagslÀget sÀtter ekonomiska och juridiska oklarheter kÀppar i hjulen för delningen och hindrar den frÄn att skalas upp. SamhÀllets regler utgÄr frÄn Àgande och behöver anpassas för att fungera för delning mellan mÄnga anvÀndare.
I en rapport har IVL Svenska Miljöinstitutet, KTH och Lunds universitet studerat delning av transporter, lokaler och verktyg och identifierat ett antal faktorer som Àr avgörande för att delning ska kunna vÀxa och som samtidigt sÀkerstÀller att delningen bidrar till en hÄllbar utveckling.
För att skapa en fungerande delningsekonomi krĂ€vs en ökad förstĂ„else för delningens möjligheter och medvetna satsningar frĂ„n samhĂ€llets olika sektorer. HĂ€r har Sveriges kommuner en nyckelroll. Rörelsen âSharing Citiesâ som vĂ€xer fram i mĂ„nga stĂ€der vĂ€rlden över ger kommuner en möjlighet att utveckla formerna för delning. Det handlar bĂ„de om att hantera riskerna med delning och om att ta vara pĂ„ delningens stora potential: nya företag, mer resurseffektivitet och ökad jĂ€mlikhet.
Norrbottens kommun- och regionpolitiker kan ta ledarskap i frÄgan om delning genom att öppna för delning i detaljplaner och planprocesser och stödja till exempel bil- och cykeldelning. Norrbottens kommuner kan stÀlla krav pÄ delning vid offentlig upphandling, dela med sig av bilpooler genom offentliga bostadsföretag och dela underutnyttjade offentliga verksamhetslokaler.
Att hyra, lÄna och dela blir allt vanligare och nu krÀvs ett politiskt ledarskap för att forma den framtida delningsekonomin. Genom samverkansprojekt, ökad kÀnnedom och tydliga satsningar kan Norrbottens kommun- och regionpolitiker visa vÀgen.
Liv Fjellander, IVL Svenska Miljöinstitutet
Andrius Plepys, IIIEE Lunds universitet
Cecilia Katzeff, KTH
Andreas Broryd, Workaround
Ola Degerfors, Hygglo
Therese Ahlström Brodowsky, Sunfleet
Fredrik Karlberg, Snappcar
Norrbotten kan gÄ före i delningsekonomin
Det krÀvs medvetna satsningar för att en delningsekonomi ska vÀxa fram. HÀr kan Norrbotten gÄ före.
En bil som delas genom en bilpool kan ersÀtta upp till 13 fordon. Men ekonomiska och juridiska oklarheter sÀtter kÀppar i hjulet för en fungerande delningsekonomi. Det vill debattörerna Àndra pÄ.
Foto: Christine Olsson/TT
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.