Northvolt jämförs ofta med Stålverk 80, och ses som ett av flera omöjliga satsningar i Norrland. Northvolt bör å andra sidan ses som ett svealändskt haveri snarare än ett norrländskt.
Beror Northvolts misslyckande på alltför snabb expansion och tappad fokus på att få igång produktionen? Northvolts huvudkontor i Stockholm valde tidigt att satsa på en omfattande expansion av bolaget. En expansion med nya anläggningar både i Sverige och utomlands. Northvolt satsade på en pilotanläggning i Västerås, också i Svealand. Pilotanläggningen skulle utvärdera och utveckla såväl teknik, utrustning och metoder för att sedan föra över det till en storskalig produktion i Skellefteå. Eftersom produktionen inte gick igång i önskad takt måste rimligen en stor del av misslyckandet ligga i pilotanläggningen.
I Skellefteå satsade kommun och region under bred politisk enighet på att ta sitt ansvar för den nya etableringen. Industrikluster i Norr- och Västerbotten bidrog till satsningen med både kompetens och resurser. Att det trots utmaningar gick rätt bra vittnar de många nyinflyttades vittnesbörd om hur de helst av allt vill bo kvar i Skellefteå. Några som misslyckades med att nå förväntningarna var staten som inte mötte upp etableringen med infrastruktur och andra nödvändiga satsningar.
Hur var det då med Stålverk 80? Sjuttiotalets stålverk i Luleå var nergånget och hade svårt med lönsamheten. Stålverket stod inför avveckling eller utveckling. En satsning på Stålverk 80 skulle innebära utveckling med kraftigt ökad produktion i ett modernt och effektivt stålverk. Det upplevdes som ett hot av stålindustrin i södra delarna av landet. Samtidigt var den svenska varvsindustrin i kris. Staten valde att avbryta satsningen i norra Sverige och på Stålverk 80. Istället gick de in med direkta stöd på mer än 30 miljarder till en i stora delar dödsdömd varvsindustri. Svenska statens kostnad för Stålverk 80 var låg, det var Luleå kommun som fick hantera problemen och kostnaderna.
Vi hoppas och tror att batterifabriken i Skellefteå ska kunna fortsätta att producera batterier. Det är en viktig satsning för den gröna omställningen och närproducerade batterier. Inte minst hoppas vi att de som vill hitta en framtid i Skellefteå och norra Sverige ges möjlighet att göra det. Nu förväntar vi oss att den svenska staten även tar ett ansvar för norra delen av landet. Vi vill att ett svealändskt misslyckande följs av en norrländsk succé.