Regeringen har pekat ut transporter som en samhÀllsviktig verksamhet. Trots det hjÀlper de krispaket som presenterats inte transportsektorn. Flera av insatserna Àr vÀlkomna men inte tillrÀckliga vilket kan komma att innebÀra att delar av transportsektorn kan slÄs ut.
MÄnga företag inom transportsektorn har tappat stora delar av sin omsÀttning till följd av corona. Flera företag drabbades tidigt av minskad efterfrÄgan pÄ transporttjÀnster nÀr samhÀllet stÀngde ned. Flyget har haft ett 97-procentigt tapp i resandet. Bussbranschens mÄnga smÄ och medelstora företag sÀrskilt i turist- och bestÀllningstrafik har i princip inga intÀkter alls. Taxiföretagen har tappat en stor del av sitt kundunderlag. Passagerartrafiken med fÀrjor Àr i stort utraderad. MÄnga underleverantörer till transportföretagen drabbas ocksÄ hÄrt av minskad omsÀttning varav vissa redan har börjat varsla. Godstransporterna har hittills klarat sig bÀttre, men Àven hÀr finns mÄnga smÄföretag som förlorat sina stora kunder till följd av coronaeffekter och kÀmpar för sin överlevnad. Andelen Äkerier som upplever att konjunkturen försÀmrats i mars jÀmfört med föregÄende mÄnad Àr rekordhög visar Transportföretagens Transportindikator.
Det alltsĂ„ Ă€r ingen normal lĂ„gkonjunktur utan tillstĂ„ndet pĂ„minner i det nĂ€rmaste om ett krigstillstĂ„nd. Det som framförallt skulle hjĂ€lpa dessa företag Ă€r ett kontantstöd. Det Ă€r en frĂ„ga som vi var tidiga med att uppvakta regeringen om â att införa ett kontantstöd enligt samma modell som i Danmark. DĂ€rför Ă€r det mycket bra och uppskattat att regeringen den 30 april aviserade ett kontantstöd. Men samtidigt mĂ„ste stödet stĂ€rkas, regeringen satsar pĂ„ tvĂ„ mĂ„nader men coronapandemin kommer enligt alla prognoser pĂ„gĂ„ ett tag till och dessutom behöver Ă„terhĂ€mtningen och uppstartsfasen vara med i berĂ€kningen. Vi förordar alltsĂ„ ett kontantstöd pĂ„ fyra mĂ„nader till att börja med.
Vad konkret innebÀr ett kontantstöd för svenska företag och för svenska staten? Stödet ger staten möjlighet att hjÀlpa företag att tÀcka delar av de oundvikliga fasta kostnaderna utifrÄn hur mycket företaget tappat i omsÀttning. Det innebÀr ett stöd som nÄr bÀst de företag som drabbats hÄrdast av krisen. Stödet Àr avsett att gÄ till utgifter som fasta kostnader till exempel hyra, avskrivningar för maskiner, el, uppvÀrmning, rÀnte- och leasingkostnader. LikasÄ behöver nödvÀndiga kostnader för underhÄll pÄ fastigheter, fordon och Àven driftsutrustning och licenser tÀckas.
Men sĂ„ behöver Ă€ven permitteringsstödet stĂ€rkas. Delar av transportnĂ€ringen Ă€r helt utan omsĂ€ttning och dĂ€rmed blir inte stödet om 80 procent blir tillrĂ€ckligt verkningsfullt. Vi vill se ett permitteringsstöd som tĂ€cker fullt ut under en period â hundra procent.
MÄnga av transportföretagen Àr smÄ med lÄga marginaler och flera av dem Àr familjeföretag som nu sett hela sin marknad försvinna. NÀr omsÀttningen minskar med 40-80 procent frÄn en dag till en annan, medan kostnaderna i stort sett Àr oförÀndrade, töms kassan fort. För att ge dem en chans till överlevnad krÀvs det ett skyndsamt agerande. Och hur vÀl Sverige klarar ÄterhÀmtningen efter att coronaviruset slÀppt sitt grepp beror i hög grad pÄ hur vÀl vi lyckats rÀdda nÀringslivet under pandemin.
Om Sverige vill ha fungerande och konkurrenskraftiga transporter nÀr coronaviruset vÀl klingat av krÀvs det kraftiga stödÄtgÀrder och dessa krÀvs omgÄende. Kostnaden för att inte göra nÄgonting nu, kan bli mycket dyrbar i lÀngden. Lyssna och lÀr av Danmark och ta efter omedelbart. Sveriges transportföretagare och nÀringsliv förtjÀnar denna chans nu.