RÀdda transportsektorn frÄn sammanbrott

Det som framförallt skulle hjĂ€lpa dessa företag Ă€r ett kontantstöd. Det Ă€r en frĂ„ga som vi var tidiga med att uppvakta regeringen om – att införa ett kontantstöd enligt samma modell som i Danmark.

Det som framförallt skulle hjĂ€lpa dessa företag Ă€r ett kontantstöd. Det Ă€r en frĂ„ga som vi var tidiga med att uppvakta regeringen om – att införa ett kontantstöd enligt samma modell som i Danmark.

Foto: ARNE FORSELL

Debatt2020-05-18 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Regeringen har pekat ut transporter som en samhÀllsviktig verksamhet. Trots det hjÀlper de krispaket som presenterats inte transportsektorn. Flera av insatserna Àr vÀlkomna men inte tillrÀckliga vilket kan komma att innebÀra att delar av transportsektorn kan slÄs ut.

MĂ„nga företag inom transportsektorn har tappat stora delar av sin omsĂ€ttning till följd av corona. Flera företag drabbades tidigt av minskad efterfrĂ„gan pĂ„ transporttjĂ€nster nĂ€r samhĂ€llet stĂ€ngde ned. Flyget har haft ett 97-procentigt tapp i resandet. Bussbranschens mĂ„nga smĂ„ och medelstora företag sĂ€rskilt i turist- och bestĂ€llningstrafik har i princip inga intĂ€kter alls. Taxiföretagen har tappat en stor del av sitt kundunderlag. Passagerartrafiken med fĂ€rjor Ă€r i stort utraderad. MĂ„nga underleverantörer till transportföretagen drabbas ocksĂ„ hĂ„rt av minskad omsĂ€ttning varav vissa redan har börjat varsla. Godstransporterna har hittills klarat sig bĂ€ttre, men Ă€ven hĂ€r finns mĂ„nga smĂ„företag som förlorat sina stora kunder till följd av coronaeffekter och kĂ€mpar för sin överlevnad. Andelen Ă„kerier som upplever att konjunkturen försĂ€mrats i mars jĂ€mfört med föregĂ„ende mĂ„nad Ă€r rekordhög visar Transportföretagens Transportindikator. 

Det alltsĂ„ Ă€r ingen normal lĂ„gkonjunktur utan tillstĂ„ndet pĂ„minner i det nĂ€rmaste om ett krigstillstĂ„nd. Det som framförallt skulle hjĂ€lpa dessa företag Ă€r ett kontantstöd. Det Ă€r en frĂ„ga som vi var tidiga med att uppvakta regeringen om – att införa ett kontantstöd enligt samma modell som i Danmark. DĂ€rför Ă€r det mycket bra och uppskattat att regeringen den 30 april aviserade ett kontantstöd. Men samtidigt mĂ„ste stödet stĂ€rkas, regeringen satsar pĂ„ tvĂ„ mĂ„nader men coronapandemin kommer enligt alla prognoser pĂ„gĂ„ ett tag till och dessutom behöver Ă„terhĂ€mtningen och uppstartsfasen vara med i berĂ€kningen. Vi förordar alltsĂ„ ett kontantstöd pĂ„ fyra mĂ„nader till att börja med. 

Vad konkret innebĂ€r ett kontantstöd för svenska företag och för svenska staten? Stödet ger staten möjlighet att hjĂ€lpa företag att tĂ€cka delar av de oundvikliga fasta kostnaderna utifrĂ„n hur mycket företaget tappat i omsĂ€ttning. Det innebĂ€r ett stöd som nĂ„r bĂ€st de företag som drabbats hĂ„rdast av krisen.  Stödet Ă€r avsett att gĂ„ till utgifter som fasta kostnader till exempel hyra, avskrivningar för maskiner, el, uppvĂ€rmning, rĂ€nte- och leasingkostnader. LikasĂ„ behöver nödvĂ€ndiga kostnader för underhĂ„ll pĂ„ fastigheter, fordon och Ă€ven driftsutrustning och licenser tĂ€ckas. 

Men sĂ„ behöver Ă€ven permitteringsstödet stĂ€rkas. Delar av transportnĂ€ringen Ă€r helt utan omsĂ€ttning och dĂ€rmed blir inte stödet om 80 procent blir tillrĂ€ckligt verkningsfullt. Vi vill se ett permitteringsstöd som tĂ€cker fullt ut under en period – hundra procent. 

MĂ„nga av transportföretagen Ă€r smĂ„ med lĂ„ga marginaler och flera av dem Ă€r familjeföretag som nu sett hela sin marknad försvinna. NĂ€r omsĂ€ttningen minskar med 40-80 procent frĂ„n en dag till en annan, medan kostnaderna i stort sett Ă€r oförĂ€ndrade, töms kassan fort. För att ge dem en chans till överlevnad krĂ€vs det ett skyndsamt agerande. Och hur vĂ€l Sverige klarar Ă„terhĂ€mtningen efter att coronaviruset slĂ€ppt sitt grepp beror i hög grad pĂ„ hur vĂ€l vi lyckats rĂ€dda nĂ€ringslivet under pandemin. 

Om Sverige vill ha fungerande och konkurrenskraftiga transporter nÀr coronaviruset vÀl klingat av krÀvs det kraftiga stödÄtgÀrder och dessa krÀvs omgÄende. Kostnaden för att inte göra nÄgonting nu, kan bli mycket dyrbar i lÀngden. Lyssna och lÀr av Danmark och ta efter omedelbart. Sveriges transportföretagare och nÀringsliv förtjÀnar denna chans nu.