Medieklippen om olyckor på fyrhjulingar har varit frekventa i sommar och dödsolyckan i i Kåbdalis utanför Jokkmokk 2019 sticker naturligtvis också ut. Varje olycka på en fyrhjuling är en för mycket och orsakerna som leder fram till dem måste tas på allvar – men inte bara av polis, sjukvård och andra myndigheter – utan av oss alla som kör fyrhjulingar.
Låt oss som representerar fyrhjulingsleverantörerna i Sverige slå fast en viktig sak i diskussionen om förbättrad säkerhet vid terrängkörning. En fyrhjuling är ingen leksak. Det är ett arbetsfordon som precis som andra tunga fordon som traktorer, bilar och motorcyklar ska framföras med omdöme och enligt både lagar och regelverk.
Många olyckor sker i för hög fart, på vägar där de ofta inte får köras, utan vare sig hjälm eller skyddsutrustningar och med fler passagerare än tillåtet. Fyrhjulingar körs för ofta utan rätt körkort, förarbevis eller utbildning och med alkohol eller droger i kroppen. Vi som arbetar med terrängfordonen vet hur viktiga dessa regler är och fyrhjulingsbranschens många, kunniga handlare står alltid beredda att informera och hjälpa till med råd om hur du säkert framför en fyrhjuling i terrängen.
När det sker olyckor kommer alltid krav från både myndigheter som enskilda att förbjuda själva fordonet. Det är ofta samma personer som vill förbjuda snöskotrar på vintern eller båtar i sjöarna. De använder olyckorna som murbräckor för deras grundläggande negativa inställning till att landsbygdsbor behöver fordonen i arbetet, på gården, i skogen, på fjället och i vardagen. Vi i fyrhjulingsbranschen står på alla dessa människors sida i den diskussionen.
Men med det sagt är det inte bara de statliga myndigheterna, länsstyrelserna och kommunerna som har ett ansvar för säkerheten på fyra hjul. Alla som kör ett terrängfordon måste ta trafiksäkerheten i terrängen på stort allvar. Från branschens sida arbetar vi konstant med att uppmärksamma de viktigaste åtgärderna för färre olyckor:
* Rätt körkort eller förarbevis för just din fyrhjuling.
* Utbildning i terrängkörning hos en godkänd utbildare.
* Alltid hjälm och skyddsutrustning på.
* Det är bara så kallade traktorer A/B som får framföras på väg. Klassiska ATV:er får inte göra det och i ännu mindre grad med passagerare.
* Nykter körning.
* Håll hastighetsbegränsningen för vägen såväl som för fordonet!
Vi ser hur krav på skyddsbågar och andra begränsningar förs fram. Fyrhjulingsbranschen är tydliga med att det inte är dagens regler som behövs ändras utan hur vi uppfyller dem när vi kör vår fyrhjuling. Detta tillsammans med en frekvent och seriös myndighetsutövning med regelkontroll.
Följer vi dessa grundläggande regler så har vi tillsammans se till att minska antalet olyckor på fyrhjulingar i Norrbotten såväl som i hela Sverige. Myndigheter och politiker kan fatta beslut om regler, men det är du och jag som ser till att vi efterlever dem. Sveriges leverantörer och återförsäljare av fyrhjulingar står beredda att ta ansvar i detta säkerhetsarbete.