SÀnk kraven pÄ skolan under pandemin

MÄnga lÀrare rapporterar att de förvÀntas ordna distanslösningar för de elever som Àr hemma men inte riktigt sjuka.

MÄnga lÀrare rapporterar att de förvÀntas ordna distanslösningar för de elever som Àr hemma men inte riktigt sjuka.

Foto: NILS JAKOBSSON

Debatt2020-04-16 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Coronasmittan för med sig att en stor andel lĂ€rare och elever Ă€r sjuka eller hemma för att de har eller precis har haft tecken pĂ„ symtom. Det gör att lĂ€rare tvingas tĂ€cka upp för varandra samtidigt som de ansvarar för den ordinarie undervisningen. 

MĂ„nga lĂ€rare rapporterar att de förvĂ€ntas ordna distanslösningar för de elever som Ă€r hemma men inte riktigt sjuka. För lĂ€rarna har det blivit ett mycket mer omfattande arbete Ă€n vad som vanligtvis sker nĂ€r en elev Ă€r frĂ„nvarande. Det Ă€r ett pressat lĂ€ge med en hög arbetsbelastning och mĂ„nga lĂ€rare slĂ„r knut pĂ„ sig sjĂ€lva för att lösa situationen. 

I gymnasieskolan och vuxenutbildningen har ett febrilt omstĂ€llningsarbete genomförts. Vi har verkligen sett prov pĂ„ en kreativ lĂ€rarkĂ„r som har arbetat för att hitta nya lösningar. Det Ă€r inte en enkel utmaning. Vissa skolor saknar fungerande it-lösningar, datorer eller digitala plattformar för att kunna bedriva undervisning pĂ„ distans. 

Det finns elever som inte har en vÀl fungerande internetuppkoppling hemma eller lÀrare som inte har en kamera i sin jobbdator och dÀrmed inte kan köra videoundervisning. Det hÀr skapar sÄklart en hel del problem.

Vi vet att det finns stora brister i it-supporten. LĂ€rarförbundet presenterade för bara för nĂ„gra veckor sedan en rapport som visar att var tionde lĂ€rare inte har tillgĂ„ng till nĂ„gon it-support alls. Av de som fĂ„r it-support svarar majoriteten att de inte fĂ„r it-support samma dag som ett problem uppstĂ„r. 

Vi lĂ€rare kommer att Ă„stadkomma massor av nya kreativa undervisningssituationer, men alla mĂ„ste vara medvetna om att det inte kommer att fungera till hundra procent. Samma krav som i ett normallĂ€ge stĂ€lls pĂ„ undervisningen kan dĂ€rför inte stĂ€llas nu. 

NĂ€r sĂ„ pass mĂ„nga elever och lĂ€rare Ă€r frĂ„nvarande blir det omöjligt att ge alla elever det stöd och de anpassningar som de enligt skollagen ska ha rĂ€tt till. 

GrĂ€nsen mellan vad som Ă€r frĂ„nvaro respektive nĂ€rvaro har ocksĂ„ blivit mer flytande nĂ€r elever som i princip Ă€r friska Ă€ndĂ„ Ă€r hemma. En del förĂ€ldrar stĂ€ller krav pĂ„ lĂ€rare och rektorer att skolan ska stĂ€lla upp med speciallösningar, men ambitionsnivĂ„n kan inte vara densamma nu som i vanliga fall. 

Regeringen borde ge tydliga direktiv om att vi inte kan tillÀmpa kraven i skollag och lÀroplaner fullt ut i den hÀr situationen. NÄgot annat Àr faktiskt helt orealistiskt.