Coronasmittan för med sig att en stor andel lÀrare och elever Àr sjuka eller hemma för att de har eller precis har haft tecken pÄ symtom. Det gör att lÀrare tvingas tÀcka upp för varandra samtidigt som de ansvarar för den ordinarie undervisningen.
MÄnga lÀrare rapporterar att de förvÀntas ordna distanslösningar för de elever som Àr hemma men inte riktigt sjuka. För lÀrarna har det blivit ett mycket mer omfattande arbete Àn vad som vanligtvis sker nÀr en elev Àr frÄnvarande. Det Àr ett pressat lÀge med en hög arbetsbelastning och mÄnga lÀrare slÄr knut pÄ sig sjÀlva för att lösa situationen.
I gymnasieskolan och vuxenutbildningen har ett febrilt omstÀllningsarbete genomförts. Vi har verkligen sett prov pÄ en kreativ lÀrarkÄr som har arbetat för att hitta nya lösningar. Det Àr inte en enkel utmaning. Vissa skolor saknar fungerande it-lösningar, datorer eller digitala plattformar för att kunna bedriva undervisning pÄ distans.
Det finns elever som inte har en vÀl fungerande internetuppkoppling hemma eller lÀrare som inte har en kamera i sin jobbdator och dÀrmed inte kan köra videoundervisning. Det hÀr skapar sÄklart en hel del problem.
Vi vet att det finns stora brister i it-supporten. LÀrarförbundet presenterade för bara för nÄgra veckor sedan en rapport som visar att var tionde lÀrare inte har tillgÄng till nÄgon it-support alls. Av de som fÄr it-support svarar majoriteten att de inte fÄr it-support samma dag som ett problem uppstÄr.
Vi lÀrare kommer att Ästadkomma massor av nya kreativa undervisningssituationer, men alla mÄste vara medvetna om att det inte kommer att fungera till hundra procent. Samma krav som i ett normallÀge stÀlls pÄ undervisningen kan dÀrför inte stÀllas nu.
NÀr sÄ pass mÄnga elever och lÀrare Àr frÄnvarande blir det omöjligt att ge alla elever det stöd och de anpassningar som de enligt skollagen ska ha rÀtt till.
GrÀnsen mellan vad som Àr frÄnvaro respektive nÀrvaro har ocksÄ blivit mer flytande nÀr elever som i princip Àr friska ÀndÄ Àr hemma. En del förÀldrar stÀller krav pÄ lÀrare och rektorer att skolan ska stÀlla upp med speciallösningar, men ambitionsnivÄn kan inte vara densamma nu som i vanliga fall.
Regeringen borde ge tydliga direktiv om att vi inte kan tillÀmpa kraven i skollag och lÀroplaner fullt ut i den hÀr situationen. NÄgot annat Àr faktiskt helt orealistiskt.