Synskadade stängs ute från samhället

Vi medborgare förväntas kunna utföra allt fler ärenden digitalt, såsom bankärenden, läsa vår egen journal, boka biljetter, handla mat, anmäla sjukt barn med mera.

Vi medborgare förväntas kunna utföra allt fler ärenden digitalt, såsom bankärenden, läsa vår egen journal, boka biljetter, handla mat, anmäla sjukt barn med mera.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2019-12-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag ställs stora delar av gruppen blinda och synsvaga utanför samhället, då vi inte har tillgång till digitala tjänster. Detta leder till ett växande utanförskap och ett ökande hjälpbehov, då allt fler tjänster i samhället digitaliseras.  

Vi medborgare förväntas kunna utföra allt fler ärenden digitalt, såsom bankärenden, läsa vår egen journal, boka biljetter, handla mat, anmäla sjukt barn med mera. Både den offentliga och privata sektorn hänvisar i större utsträckning till digital interaktion. För att klara detta gäller det att individen kan hantera en dator eller en smart telefon, vilket flera grupper av olika skäl har svårt att göra. 

Mobilerna är snart oumbärliga där det används applikationer som individen förväntas kunna hantera. Ett mobilt bank-ID är i princip ett måste för alla som vill göra ärenden på Internet. Detta gör att utbildning på mobilen är ännu mer akut. Utan denna satsning på digital kompetens för personer med synnedsättning riskerar gruppen att marginaliseras och hamna ännu mer utanför samhället. Ansvaret för den digitala utbildningen måste ligga hos regionen via synrehabiliteringen. 

Ökade medel till Regionens syncentral/synrehabilitering, skulle möjliggöra tillgång och användning av digitala tjänster, för blinda och synsvaga personer, genom adekvata utbildningsinsatser. Dessa utbildningar ska utföras av utbildade datapedagoger med synkompetens, vara kontinuerliga och individanpassade samt ingå som en del av individens rehabiliteringsplan, hos Regionens syncentral/synrehabilitering. 

Genom möjlighet att använda digitala hjälpmedel, och därmed digitala tjänster, blir individer mer självständiga. Det i sin tur leder till en ökad självständighet, goda möjligheter att såväl studera som arbeta, samt frihet att vara en aktiv samhällsmedborgare. Dessa insatser, gynnar såväl individens hälsa som regionens ekonomi. 

Synskadades Riksförbund, SRF i Norrbotten kräver att:

* Regionens Syncentral/Synrehabilitering, ges ökade medel, för att kunna tillgodose behovet av utbildningsinsatser, för att hantera digitala tjänster. 

* Regionens Syncentral/Synrehabilitering, utvidgas med ytterligare pedagogiska resurser, som kan lära ut digitala hjälpmedel och tjänster. 

* Regionstyrelsen inte stänger oss ute, och inser allvaret av vårt behov.