Många barn som har gått på fritidshem har nog en positiv bild av den tiden. Kanske man har haft en bra pedagog som har sett till så att man har haft det bra och roligt före och efter skoldagens slut? Kanske man lärde sig något nytt som inte var som lektion när man var på fritids? Lärare i fritidshem behövs och gör ett bra arbete utifrån de styrdokument vi har. Men för att de ska ha förutsättningar att göra ett bra jobb behövs vissa saker. Vi från Sveriges lärare kräver därför följande.
Mer behörig personal. Som det ser ut nu på arbetsmarknaden utbildas för få personer till detta yrke, och utbildningen finns på för få platser. Här behövs ett nationellt ansvarstagande. Kopplat till barngruppsstorlekar och andra utmaningar för fritidshemmet så behövs fler lärare i fritidshem.
En tydlig arbetsbeskrivning. Vi ser att många lärare i fritidshem åläggs att göra uppgifter som inte bör vara deras ansvarsområden, såsom att vara resurs åt enskilda elever eller vikariera för sjukskrivna lärare. Detta gör att det ordinarie arbetet i fritidshemmet blir lidande när planeringstid försvinner.
Begränsning av barngrupper. Även om arbetet med barnen är flexibelt i antal så är skillnaden stor på en skolklass med storlek 25 elever och ett fritidshem med 60. Även om inte alla barn är exakt hela tiden och samtidigt på fritidshemmet så innebär bara mängden elever en orimligt hög nivå av ansvar.
Garanterad tid för för- och efterarbete. Fritidshemmet har en egen läroplan med mål som ska nås och kunskaper som ska ges. För att detta ska vara möjligt att genomföra som anställd behövs tillräcklig tid för att planera och efterarbeta.
Den arbetsgivare som åstadkommer detta kommer att ha världens bästa fritidshem, hög måluppfyllelse och nöjda barn.