Inför valet angav M, SD och KD att bonus-malus med bonus för elbilar ska avskaffas. Förutsättningarna att skaffa elbil rycks då undan för tusentals, som förblir beroende av dyr bensin och diesel.
52 procent av dessa kommer inte att skaffa elbil om premien tas bort, enligt en ny Sifo-undersökning från Kvdbil. För 58 procent av KD:s och 73 procent av SD:s är premien en förutsättning för att skaffa elbil.
M skriver i sin motion om bonus-malus att ”Det har nu blivit uppenbart att systemet har ett antal inbyggda problem.” Hit hör att laddhybrider gynnas mer än de förtjänar, att hantverkare inte får det stöd de behöver samt att en stor del av bonuspengarna hamnar i Norge när elbilar exporteras dit.
KD, som tidigare angav bonus-malus som en hörnsten i sin politik, avvisade genom Ebba Busch hösten 2020 ett ”system som bara i praktiken riktar sig till de som kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt.”
SD kräver att systemet ska vara självförsörjande, vilket också var ursprungstanken: bonus-utgifterna ska motsvaras av malus-intäkterna.
Nya regeringen har en att göra-lista. Skåpbilar, mindre lastbilar och husbilar bör få en egen klass med högre bonus. Exporten av elbilar till Norge bör, som KD föreslagit, täppas till genom att bonusen betalas ut över flera år i stället för hela på en gång. Ett pristak på 700 000 kronor för att bilen ska berättiga till bonus förhindrar att skattepengar går till elbilar för en miljon eller mer. Systemet ”kostar gratis” för staten och skattebetalarna genom stegvist sänkt bonus, utfasning av laddhybriderna och stopp för pengar till bilar som inte används i Sverige.
Att avskaffa bonus-malus vore att gå i otakt med väljarna på Kristerssons sida. Ett svek mot dem som kör bensin- och dieselbil, bor på landsbygden, äldre och låginkomsttagare. Ska elbil inte vara förbehållet storstadsbor med höga inkomster behövs bonusen.
Kristerssons sida står starkt och stadigt för Sveriges klimatmål, med undantag för SD. År 2030 ska transportsektorns klimatpåverkan minska 70 procent jämfört med 2010. Målet ska inte i första hand nås genom att alla cyklar i ur och skur eller slutar flyga, utan genom att fler kör på el. Därför bör Kristerssons sida förfina bonus-malus för framtiden, inte förpassa premien till historien.