Inflation och stigande priser gör att det blir extra viktigt att pengarna används på ett klokt sätt. Inte minst gäller det transporter och infrastruktur. Här måste vägtrafiken prioriteras högre än vad som hittills varit fallet. Det positiva är att förutsättningarna för det nu ser ut att finnas.
Många blev överraskade när Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033 presenterades tidigare i år och innehöll det mycket dyra projektet med höghastighetsjärnväg. Kostnaden skulle enligt Trafikverket hamna på 325 miljarder. Projektet skulle i slutändan var mycket olönsamt enligt myndighetens egna kalkyler och tränga ut andra nödvändiga investeringar och underhåll. Riksrevisionen har också varit mycket kritisk till hur hela frågan hanterats från början.
Tåget står för cirka åtta procent av de svenska personresorna i dagsläget medan vägtrafiken sammantaget står för 90 procent. I det läget måste väginfrastrukturen vara fokus för planeringen. Vi är många som kan vittna om dåligt underhållna vägar är på många håll. Bara de senaste åren har 121 mil statlig väg fått sänkt hastighet på grund av bristande underhåll.
Enligt Trafikverkets beräkningar kommer kvaliteten på väginfrastrukturen att ytterligare försämras om inte andra prioriteringar görs eller ytterligare resurser tillförs. I det beslutade förslaget läggs bara 243 miljarder vägnätet att jämföra med de 399 miljarder som går till järnvägen under planperioden. Det känns som en skev fördelning med andra ord.
Investeringar och underhåll behöver göras i all infrastruktur, hänsyn måste tas till resmönstren och till behovet av bilen i vardagen. Hela 53 procent uppger att de skulle få det svårare att arbeta om hushållet inte hade tillgång till bil. När transporterna blir tyngre måste också vägarna hålla för det. Arbetet med att rusta vägnätet för tunga lastbilar behöver snabbas på. Utbyggnaden av laddinfrastruktur och tillgång till ström är också angeläget.
Allt detta kräver resurser. Vi hoppas våra folkvalda styr in på rätt väg och gör kloka prioriteringar. Resurserna måste i första hand tillse att väg och järnväg underhålls och uppdateras. Dessutom borde prioriteringarna vara fokuserade på hållbarhet, säkerhet och effektivitet. Inte på projekt som myndigheterna själva tvivlar på. Låt oss använda fakta som rättesnöre hellre än plakatpolitik.