Vårdsystem måste bygga på behov, inte tradition

"Skribenterna kritiserar ersättningssystemet, men saknar både patientperspektivet och bakgrunden till varför systemet ser ut som det gör", skriver Min Doktors kommunikationschef Petronella Warg i ett svar till vänsterpartistiska regionpolitiker.

"Vi vill nå ut med jämlik tillgång till vård oavsett om du bor i stan eller långt ifrån tätorten. Ingen väljer en vårdgivare som inte sätter patienternas behov i centrum", skriver Petronella Warg, kommunikationschef hos Min Doktor.

"Vi vill nå ut med jämlik tillgång till vård oavsett om du bor i stan eller långt ifrån tätorten. Ingen väljer en vårdgivare som inte sätter patienternas behov i centrum", skriver Petronella Warg, kommunikationschef hos Min Doktor.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2021-03-29 06:52
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I inlägg i Norrbottens-Kuriren skriver företrädare för Vänsterpartiet om de ökande digitala vårdbesöken. Kostnaden lyfts som ett problem, när den egentligen innebär en besparing för skattebetalarna. Skribenterna kritiserar ersättningssystemet, men saknar både patientperspektivet och bakgrunden till varför systemet ser ut som det gör. 

Nuvarande ersättningsmodell har konstruerats av politikerna själva. I det flesta regioner är det regionen som centralt ifrån ersätter all primärvård direkt. Men i vissa regioner, som Norrbotten, har politikerna bestämt att vårdcentralerna ska ersätta andra vårdgivare som deras listade patienter väljer att få vård hos. Som kompensation får då också vårdcentralerna en högre fast grundersättning per patient.

Digitala vårdgivare handlägger det som är de vanligaste besvären på en vanlig vårdcentral, enda skillnaden är att besök på vårdcentralen kostar fyra gånger mer i skattemedel. 

Digitala vårdgivare ersätts i tre olika nivåer beroende på om sjuksköterska, psykolog eller läkare behövs för det specifika besväret. Och om ett patientärende inte bedöms behöva en medicinsk bedömning, kanske är en oro eller fråga om corona, då begär vi på Min Doktor ingen ersättning. (Såna ärenden kostar däremot alltid när de tas emot på 1177.) 

Digitaliseringen av vården handlar om att nyttja tekniken för att effektivisera vårdprocesser, använda de personalresurser som finns smartare, så att behandlare kan lägga mer tid på patienter och mindre tid på administration. Vården, bedömningen, diagnosen och behandlingen och ibland läkaren, är desamma som du får på vårdcentralen. Befolkningsmängden ökar och vi lever längre med fler sjukdomar - vårdbehoven växer. Om mer av vården kan digitaliseras, har Sverige råd att erbjuda alla medborgare skattefinansierad primärvård även imorgon. 

Vi har specialistläkare och andra behandlare tillgängliga dygnet runt, året runt, och patienten kan göra återbesök hos samma läkare. Vi vill nå ut med jämlik tillgång till vård oavsett om du bor i stan eller långt ifrån tätorten. Ingen väljer en vårdgivare som inte sätter patienternas behov i centrum. Och inget vårdsystem blir framgångsrikt om det inte byggs på behov istället för tradition - särskilt om “hur det alltid har varit” aldrig har fungerat. 

Min Doktor grundades 2013 som Sveriges första digitala vårdgivare och grundaren, en läkare i Lund, finns kvar i företaget. All utveckling sker i samråd med de behandlare som jobbar i tjänsten. 

Sedan starten har vi lugnt och metodiskt utvecklat vår tjänst till att hantera idag ett 70-tal olika besvärsområden, bland annat astma, sköldkörtelbesvär och psykisk ohälsa. 

Patienterna har öppnat famnen och tvekar inte inför det nya sättet att möta vården. Huvudmän och regelverk är tyvärr inte lika snabba att ställa om. Sverige behöver nationella ramverk och ersättningssystem, som stöttar fortsatt utveckling som gör att vården räcker till alla och tillgången blir jämlik över hela landet.