Vi behöver bra skolor även på landsbygden

DEBATT2019-05-07 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kampen för skolorna i Luleå inspirerar. Vi behöver bra skolor även på landsbygden och i våra stadsdelar.

Det pågår en omfattande skoldöd i Sverige. Många orter har förlorat sina skolor de senaste åren och nedläggningarna accelererar. Listan är lång och växer; Leksand, Falun, Höör, Mora, Ludvika, Borlänge, Lindesberg, Söderhamn, Vilhelmina, Strömstad, Sunne. I Luleå har kommunalrådet Niklas Nordström drivit igenom ett snabbt beslut om att lägga ner sju skolor.

Skolnedläggningar motiveras ofta med behovet att spara pengar. Beräkningarna fokuserar snävt på skolbudgeten medan man struntar i de samhällsekonomiska och sociala konsekvenserna. För ett litet samhälle är skolan ofta en central mötesplats och bas för samhällsservicen. Utan skolan minskar intresset för unga familjer att bo kvar eller flytta in. Skolan är ett nav för service, fritidsaktiviteter, idrottsföreningar och en lokal arbetsplats för välutbildade. En tömd skola kan vara början på slutet för ett mindre samhälle.

Det nybildade Partiet Vändpunkt vill se en helt ny skolpolitik i Sverige. Staten måste ta ett större ansvar inte bara för lärarutbildningar, digitalisering och fortbildning av lärare, men också se till att det finns resurser för goda lärmiljöer i alla samhällen och kommundelar i Sverige. Det ska vara möjligt att driva skolverksamhet med kvalitet även på små skolor.

Resurser för skolor på landsbygden och i stadsdelar skall tillskapas genom statlig finansiering och en förändring av skattesystemet. Istället för skattesänkningar för rika människor måste en gemensam välfärd för alla prioriteras. Inom EU skall vi verka för att stoppa den globala skatteflykten som tar minst 40 miljarder bara från den svenska välfärden per år. Vi vill att vinster från gruvbrytning och vattenkraft mer än idag skall återföras till regionerna där välståndet produceras.

Skolnedläggningarna motiveras ibland med brist på formellt behöriga lärare, men att flytta in alla barn till storskolor ökar inte varje barns tid med välutbildade lärare. Partiet Vändpunkt vill se istället tillföra resurser så att även mindre skolor kan upprätthålla kvalitet. Vissa nischämnen kan faktiskt ske via nätet och det är också bättre att en lärare med särskild kompetens reser till en byskola en dag i veckan, än att alla barnen därifrån skall behöva långpendla varje dag för att få träffa denna lärare en gång i veckan i storskolan. Fördelen med små skolor är att barn med särskilda behov eller problem upptäcks lättare, medan de kan försvinna i statistiken på stora skolor. Till detta kommer långa bussresor och utarmning av byar och stadsdelar.

Partiet Vändpunkt anser att skolans problem inte kan lösas genom storskolor, utan måste ske genom aktiva satsningar för bra skolor även i byar och stadsdelar. Friskolor med vinstintressen bör avskaffas, medan stödet till föräldrakooperativa eller byakooperativa skolor och förskolor måste öka.

Protesterna mot skolnedläggningar växer landet runt med och Partiet Vändpunkt uppmuntrar till fortsatt kamp i Luleå och på andra orter. Vi har redan 1000 medlemmar och siktar på EU-valet och sedan Riksdagen. Tillsammans kan vi skapa bra skolor i alla delar av Sverige.

Carl Schlyter och Kitty Ehn,

Partiet Vändpunkt

Läs mer om