Vi är allvarligt oroade av att kommunledningen i Luleå på måndag kommer att säga nej till flygskatt. Visserligen handlar det bara om ett yttrande över en statlig utredning. Men det handlar också om vilken inställning och attityd kommunledningen visar inför framtidens stora utmaningar, både lokalt och globalt.
De flesta klimatforskare är i dag eniga om att möjligheten för våra barn och barnbarn att leva ett bra liv är allvarligt hotad av klimatförändringarna. Deras livschanser är beroende av att vår generation fattar snabba och avgörande beslut för att minska utsläppen av växthusgaser.
Vi välkomnar regeringens förslag till klimatlag. Förslaget innebär att klimatfrågan inte längre blir en fråga bland andra politiska frågor. Klimatfrågan blir genom den nya lagen en fråga som överordnas annan politik. Men för att rädda klimatet räcker det inte med en ny lag. Vi måste alla jobba gemensamt, lokalt, nationellt och globalt för att ställa om vårt samhälle.
Luleå kommuns översiktsplan talar på många ställen om hållbar utveckling. Kommunen har även anslutit sig till det så kallade borgmästaravtalet, en frivillig överenskommelse mellan städer och kommuner i Europa. Luleå kommun har här åtagit sig att minska de egna utsläppen av växthusgaser med 60 procent fram till 2030 för att sedan bli helt fossilfri år 2050.
De här fina målsättningarna förverkligar inte sig själva. Vi kommer att stöta på många målkonflikter längs vägen. Vi vill att Luleå ska växa och få fler människor, vi behöver fler bostäder och arbetsplatser. Vi behöver effektiva transportsystem för människor och varor. Detta kan ske på olika sätt. När vi kommunpolitiker gör avvägningar måste vi alltid se till att välja lösningar som är långsiktigt hållbara, både ekonomiskt och socialt men framförallt klimatmässigt. Gör vi inte det kommer våra barn att få betala ett mycket högt pris.
Kommunledningens nej till flygskatt är ett exempel på dålig 1900-talspolitik. Man vill att ett helt transportslag, flyget, ska ha dispens från miljö- och klimatansvar. Man är beredd att offra klimatet till förmån för en ohållbar tillväxt.
Det är en dålig signal både mot Luleåborna och mot omvärlden. Det är också oroande inför framtiden. När vi ska förverkliga vår översiktsplan och Luleås vision inför år 2050 kommer vi att möta målkonflikter mellan tillväxt och långsiktig hållbarhet när vi planerar nya bostäder, arbetsplatser, transportsystem, livsmedelsförsörjning med mera. Vi måste göra de målkonflikterna tydliga och vi måste också, för våra barns skull, välja de hållbara lösningarna.
Vi säger därför ja till regeringens förslag till flygskatt, samtidigt som vi kräver att inkomsterna från samma skatt ska användas till att bygga ut järnvägen, inte minst Norrbotniasbanan.
Nina Berggård (V)
Jan Nyberg (MP)
Sebastian Harby (MP)
Bertil Bartholdson (V),
ledamöter och ersättare i kommunstyrelsen Luleå