Med anledning artikeln i Norrbottens-Kuriren den 22 december och i NSD den 24 december vill Lulebo lämna kommenterar enligt nedan:
Beskrivningarna av Lulebos hyresgästlokaler på Hertsön ger onekligen en bild av mycket eftersatt underhåll och en hyresvärd som inte hörsammar hyresgästerna , men det finns mer att berätta – fakta som kan ge läsaren ytterligare perspektiv på läget. Den i artikeln omskrivna lokalen är Kvartersgård 14 och omfattar en bastu, tvättstuga och hyresgästlokal för hyresgäster boende på Järvstigen-Rådjursstigen på Hertsön.
Under 2018 har Lulebo tagit emot totalt 44 felanmälningar gällande lokalen. Av dessa avser 19 direkta skadegörelser medan 25 avser övriga fel. Samtliga felanmälningar har åtgärdats förutom en där arbete pågår.
• När det gäller den omskrivna bastun har Lulebo under 2018 tagit emot totalt fem felanmälningar. En av dessa avsåg direkt skadegörelse.
• Tvättstugan har under året fått 30 felanmälningar. 13 av dessa avsåg direkt skadegörelse. ( Ingen av dem avsåg den trasiga bänkskivan som visades i tidningen vilket är synd. Då hade det kunnat åtgärdas)
• Hyresgästlokalen har under samma period fått nio felanmälningar där fem handlar om direkt skadegörelse.
Statistiken visar tydligt att skadegörelsen på kvartersgården ökat efter sommaren. Det är svårt att beräkna hur mycket just denna skadegörelse har kostat Lulebo (och i slutänden hyresgästerna) under året, men vi uppskattar att det troligen handlar om belopp runt 100.000 kronor, bara för Kvartersgård 14. På grund av den ökande skadegörelsen har Lulebo också ökat bevakningen av området. Vaktbolaget patrullerar oftare vilket också kostar pengar.
Bokningsstatistiken visar att både bastun och hyresgästlokalen är mycket välutnyttjade och har hög tillgänglighet för våra hyresgäster.
• Bastun har varit bokad och använts av hyresgäster totalt 44 gånger under den senaste månaden. Det blir mer än ett bad om dagen.
• Hyresgästlokalen har varit bokad och använts av hyresgäster under totalt 27 av 31 dagar i december.
Hyresgästerna använder bastu, tvättstuga och hyresgästlokal helt kostnadsfritt, men möjligheten att göra detta bygger på att varje hyresgäst som nyttjar lokalerna också själv städar och ställer allt i ordning efter sig. Lulebo står för städning av bastu en gång i veckan och tvättstuga två gånger varje vecka. I samband med städning fylls även på med toalettpapper – som tyvärr snabbt försvinner. Precis som städutrustning som körs ut till lokalerna när vi får in felanmälningar på detta – utrustningen försvinner i stort sett direkt.
Som fastighetschefen för Lulebo, Carl-Axel Sundbaum, kommenterande i artikel den 22 respektive 24 december finns behov av renovering. Och med tanke på hur mycket den använts under snart 20 år sedan den togs i drift är det inte konstigt att det behövs. Och den kommer att renoveras.
Vi hoppas att Lulebo gemensamt med hyresgästerna ska hjälpas åt att ta hand om lokalerna och att skadegörelse upphör så att hyresgästerna på Hertsön får fortsätta bada under lång tid framöver.