Försämrad postutdelning oroar handeln

Luleå2019-04-18 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svenskarna köper allt fler varor från andra delar av världen och det går inte längre att se handeln i Sverige som en avgränsad arena med särskilda förutsättningar och spelregler. Enligt e-barometern omsatte den svenska e-handeln 77 miljarder kronor under 2018, med en tillväxt på 15 procent. Det innebär att e-handeln numera står för hela tillväxten i den svenska sällanköpshandeln. När Postnord rankar nyckelfaktorer för den snabba e-handelstillväxten är logistikens utveckling den enskilt största faktorn.

Våra svenska e-handlare är beroende av en väl fungerande paketdistribution. Konsumenterna ställer helt enkelt högre krav än för bara några år sedan - då nöjde sig kunden med en leveranstid på cirka en vecka, idag förväntar sig kunderna leverans inom några timmar. Därför är vi oroade när Postnord nu aviserat om en försämrad service med postutdelning varannan dag. Det kan ge förödande konsekvenser för svenska e-handelsföretag på glesbygden.

Både konsument och företag i glesbygd kommer att drabbas hårt av en nedskärning av postutdelningen. I takt med att e-handeln växer, ökar också andelen varor som kan distribueras som brev direkt till mottagarens postlåda. Istället för att minska på postutdelningen måste vi istället hitta fler lösningar i form av paketboxar i fastigheter, paketautomater i butik eller leverans direkt till dörren.

Risken är att försämrade villkor för våra svenska handlare leder till att enskilda aktörer kommer att erbjuda dyrare speciallösningar för expressleveranser. Lösningar som utöver en sämre fyllnadsgrad även skulle innebära ökad trafik med en negativ miljöpåverkan som följd.

Sverige tjänar på att ha ett bra företagsklimat i hela landet. Vi värnar om den svenska konkurrenskraften och svenska arbetstillfällen, där handeln spelar en avgörande roll och står för närmare en halv miljon arbetstillfällen. Men om svenska företag på glesbygden inte längre kan tävla med snabba och smidiga leveranser uteblir en viktig konkurrensfördel som blir svår att kompensera för och därmed pressas handelssektorn ytterligare i ett redan tufft läge.

Susanna Gideonsson,

Förbundsordförande, Handelsanställdas förbund

Karin Johansson,

vd, Svensk Handel

Läs mer om