Frigör fritidshemmens potential

Fritidshemmens dag. Firas den 9 maj.

Fritidshemmens dag. Firas den 9 maj.

Foto: Fredrik Sandberg

Luleå2017-05-08 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många elever tillbringar halva sin skoldag i fritidshemmet som bidrar till elevernas sociala, emotionella och praktiska utveckling. Vi vill uppmärksamma och hylla fritidshemmen som är en så viktig del av elevernas utveckling och lärande. Men vi vill också visa på vilka satsningar som krävs för att frigöra fritidshemmens sanna potential.

Den fritidspedagogiska undervisningen handlar om att stimulera elevernas kreativitet, problemlösningsförmåga och samarbete. Det är allt från gruppstärkande övningar och social träning till att fungera som en del av lärandet - följa planeternas banor, odla sann läskonst och övervinna klockans visare! Ja, ni som varit in på ert barns fritids vet att det pågår en hel del, som gör att ert barn älskar sitt fritids.

Utbildningen på fritidshemmen handlar också om att utveckla för vår tid högaktuella förmågor. Undervisningen syftar till att uppmuntra och utmana eleverna att pröva egna och andras idéer, ta tillvara olikheter och samarbeta utifrån ett demokratiskt förhållningssätt. Lärarna i fritidshemmen är proffs på att ge eleverna förutsättningar att utveckla just dessa förmågor.

Den som har utbildat sig till fritidspedagog/lärare i fritidshem har gått minst tre år på universitetet. Deras roll i fritidshemmen är avgörande för att kvalitetssäkra den pedagogiska verksamheten. Lärartätheten är därför en viktig indikator på nuläget i landets fritidshem. Hur ser det då ut? Inte ens hälften, 42 procent av personalen i landets fritidshem har en pedagogisk högskoleexamen.

Boden är dock en av kommunerna som toppar listan med ungefär 65 procent utbildade. Men siffran sjunker - stadigt och skoningslöst. Många går i pension och andra väljer att byta jobb. Närmaste utbildning för lärare med inriktning fritidshem finns i Umeå. Och trots att Bodens kommun arbetar med olika åtgärder, krävs här ett nationellt krafttag för att nå resultat.

Samtidigt är elevgrupperna i fritidshemmen bortom alla rimliga gränser. I snitt går det i dag 40,3 elever per avdelning, jämfört med 24,1 elever för 20 år sedan. Dessutom ligger Boden toppskiktet rörande antalet elever per lärare - 40 elever per lärare i fritidshemmet. Rikets snitt enligt ny statistik ligger på 20 elever per lärare.

Även om siffror bara är del en komplex verklighet, förstår vi alla att 40 elever inte är rimligt. För att fritidshemmen ska kunna vara den fantastiskt värdefulla verksamhet som de har potentialen att vara krävs satsningar på mindre elevgrupper och högre lärartäthet.

Ge eleverna de bästa förutsättningarna att träna sin förmåga att ta sig an framtidens stora frågor. Mindre elevgrupper, högre lärartäthet och tid för planering och utveckling frigör fritidshemmens potential!

Lärarförbundet Boden

PS. Tisdagen den 9 maj firas Fritidshemmens dag runt om i landet - engagerade fritidspedagoger och elever visar upp sin verksamhet! Visst kommer du som förälder, mor- och farförälder, politiker, ja medborgare att delta i deras aktiviteter under dagen?s

Läs mer om