Jobbstress - arbetsgivarens ansvar

Norrbottens arbetsgivare har misslyckats när varannan tjänsteman är stressad av jobbet, menar debattören.

Norrbottens arbetsgivare har misslyckats när varannan tjänsteman är stressad av jobbet, menar debattören.

Foto: Robert Henriksson/SvD/TT

Luleå2018-04-23 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jobbstressen är lägst i landet här i Norrbotten, ändå känner sig hälften av tjänstemän i privat sektor generellt stressade av sitt jobb visar en ny undersökning genomförd av Novus i februari 2018. För dem är jobbstressen inte ett undantag, utan en känsla de går runt med dag efter dag. Stress har blivit ett normaltillstånd. Nu måste ni arbetsgivare kavla upp ärmarna. Ni har ansvaret för att arbetet som sker på er arbetsplats inte leder till ohälsa. Jobbstressen är ert ansvar.

Vi lever i ett stressat samhälle, där det kan vara svårt att få tid för återhämtning. I Norrbottens län känner nästan var tredje att de inte hinner återhämta sig efter stressiga perioder. I panik letar vi i stället upp information om hur vi ska hantera vår stress och möts av råd om att yoga, lyssna på lugn musik, eller börja träna för att hantera den stressiga vardagen. Det kan vara bra i stunden, men är inte hållbart i längden. Det är inte den som är stressad som ska lära sig att hantera sin jobbstress, det är arbetsgivarens ansvar att se till att det aldrig går så långt att jobbstressen måste hanteras.

Allt för många går i dag runt med allvarliga symptom på stress. Försämrat minne, ångest, depression, hjärtklappning, värk i kroppen och sömnsvårigheter är bara några av de vanligaste konsekvenserna av stress. Tyvärr delar alldeles för många erfarenheten av att kroppen säger ifrån då långvarig stress börjar påverka både den fysiska och mentala hälsan.

Stress ska inte vara ett normaltillstånd. Efter intensiva perioder behöver vi tid för återhämtning, annars går det ut över vår hälsa, arbetsprestation och privatliv. Därför är återhämtning i form av pauser, raster, ostörda kvällar och helger och sammanhängande semester mycket viktigt.

En del i arbetsgivaransvar är att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Ni har också allt att vinna på att prioritera era anställdas hälsa. Vi vet att stressrelaterade sjukdomar är vanliga och att ha anställda som inte kan gå till jobbet gynnar varken individen, företaget eller samhället.

Därför har ni arbetsgivare ett stort ansvar. Vänta inte tills någon har blivit sjuk, utan se redan nu över era rutiner, läs på om tidiga signaler på ohälsa så att du kan agera i tid, och fundera över vad du som arbetsgivare kan göra för att ge dina anställda rimliga möjligheter att klara av jobbet under ordinarie arbetstid. Ta hjälp av föreskrifter, checklistor och arbetsmiljöombud. I Norrbotten känner i dag bara en av fyra till om deras arbetsgivare har några riktlinjer för minskad stress på jobbet. Det är anmärkningsvärt!

I dag stressar många från jobbet för att hämta barnen på förskolan, hoppar över lunchrasten för att slänga i sig något snabbt framför datorn, och svarar på snabbt jobbmejl när det plingar till i telefonen på kvällen. Även om vi är bäst i landet i denna fråga så finns det mycket kvar att göra för dem som är drabbade, och Unionen tar frågan på största allvar. Jag hoppas att du som är arbetsgivare i Norrbotten tar det på lika stort allvar.

Läs mer om