Riksdagspolitiker - hur ställer ni er till entreprenörsskatten?

Luleå2017-03-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Majoriteten av Sveriges företag är ägarledda. Det handlar om företag som drivs av ägare som både jobbar i företaget och som är aktiva ägare. Som företagare har vi satsat kapital och tar ansvar för investeringar, anställningar och att utveckla våra företag. Detta är en framgångsmodell för företagande; fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Antalet ägarledda företag är i dag cirka 300 000 och de har ungefär 800 000 anställda.

Du som är politiker och som vill påverka förutsättningarna så att fler jobb kan skapas borde vara särskilt intresserad av villkoren vi har för att driva våra företag. Vi är xx företagare från Norrbotten som är oroade för det förslag till nya regler för beskattning av ägarledda företag, den så kallade entreprenörsskatten eller även kallad 3:12-reglerna. Reglerna är mycket komplicerade men helt avgörande för villkoren för att äga och driva företag. Att kunna ta ut en eventuell vinst till en rimlig beskattning idag eller kanske i samband med en framtida försäljning av företaget är det viktigaste och riktigaste incitamentet för framgångsrikt företagande. Företag som fokuserar på att gå med vinst är den bästa garanten för trygga jobb.

Sedan regeringen Göran Persson genomförde reformen av entreprenörsskatten 2005 har reglerna successivt förbättrats med stor framgång både för företagande och skatteintäkter. Utdelningarna har ökat och med dem även skatteintäkterna. Totalt har skatteintäkterna från utdelningar ökat med 30 miljarder och detta har skett samtidigt som lönesummorna i bolagen också utvecklats bättre än ekonomin i sin helhet. Att dagens entreprenörsskatt också ger incitament till anställningar eftersom lönesumma är en del av underlaget för utdelning har bidraget till fler jobb.

Det är denna utveckling som nu hotas om regeringen genomför skatteskärpningarna som föreslås i utredningen. Skattesatsen höjs med motsvarande 25 procent, förenklingsregeln försämras med 40 procent och kraven på företagares egna löner kan öka med uppemot 60 procent. Därtill försvagas incitamenten till anställningar genom att löneunderlagsregeln försämras med upp till 80 procent. Med dessa kraftiga försämringar kommer utdelningar och därmed skatteintäkter att minska och på sikt kommer detta att få allvarliga återverkningar för företagande och jobbskapande. Lägg till detta att med de nya reglerna minskar också incitamentet för ägarna att expandera verksamheten som nästan alltid innebär en ökad risk.

Hittills har det varit märkbart tyst från företrädare för regeringspartierna i denna oerhört viktiga fråga. Vad vill länets politiker? Vi uppmanar er att snarast ta avstånd från skattehöjningar på företagande som motverkar utvecklingen av företag och minskar sysselsättningen.

Anders Lilja,

A. Lilja & Co, Luleå

Erik Hedemalm,

E.H. Translations, Luleå

Göran Kihlanki,

Go-On AB, Luleå

Maud Spencer,

Svalson AB, Öjebyn

Anders Hermanson,

BnearIt AB, Luleå

Peder Hansson,

Terminalen Executive Search, Luleå

Ove Strand,

Jinst AB, Luleå

Läs mer om