Skolan är inte likvärdig i Luleå

Kvalitet. För att höja kvaliteten i skolan krävs det en god tillgång på lärare, då behöver Luleå vara en attraktiv arbetsgivare, framhåller debattören.

Kvalitet. För att höja kvaliteten i skolan krävs det en god tillgång på lärare, då behöver Luleå vara en attraktiv arbetsgivare, framhåller debattören.

Foto: Joakim Blomqvist

Luleå2018-03-23 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mandatperioden som snart är slut har till stor del handlat om "Framtidens skola", ett beslut som vi var emot. Vi liberaler ville i första hand se en skolkommission och att flera aktörer skulle vara med och forma framtidens skola. Utmaningarna är fortfarande stora, vi måste göra läraryrket mer attraktivt eftersom behovet av lärare är stort i Luleå och nationellt. Även om vi vill tillföra mer pengar än vad socialdemokraterna har föreslaget till skolan så kommer det inte räcka.

Vi måste tänka nytt, och vi måste tillsammans lärare, föräldrar, politiker och experter ta fram en strategi för hur vi ska utveckla skolan i Luleå. Det var därför vi krävde en skolkommission och det gör vi fortfarande.

Diskussionen om hur en skola ska byggas är intressant och vi liberaler vill fokusera byggandet av skolor som leder till likvärdig utbildning för alla elever. Skolan ska byggas korrekt direkt och då behöver flera olika parter vara delaktiga i byggprocessen. Det går alltså inte att i rekordfart besluta och bygga något och tro att man får med alla viktiga pedagogiska moment i en skola. Vi tycker i stället att politiken och processen får ta den tid som krävs så saker sker korrekt, bevisligen är det en bättre väg att gå.

Utöver "Framtidens skola" så har Luleå fortsatt flera utmaningar som vi liberaler är oroliga över och kommer fortsätta att punktmarkera.

Trenden är att allt fler än var tionde niondeklassare lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet i Luleå, och var fjärde slutför inte sin studentexamen. Den likvärdiga skolan existerar inte i Luleå längre och därmed måste det vara politikens absolut viktigaste mål framöver att överbrygga.

Vi kan förenklat sammanfatta det vid att arbetarklassens pojkar har de största problemen. Detta är något vi på allvar måste lyfta högt på dagordningen, om vi på allvar ska lösa skolans utmaningar.

Dessutom har alla elever med funktionsnedsättning rätt att få det stöd de behöver för att utvecklas till sitt rätta jag. Därför måste våra resurser fördelas efter behov så att elever som behöver mer stöd verkligen får det.

Detta sätter Liberalernas krav på ordning och reda samt lärarledda lektioner i en blixtbelysning. Det vi länge sagt är bra för alla elever är helt nödvändigt för att vara en inkluderande skola. Avsaknaden av lärarledd undervisning har för elever med till exempel neuropsykiatriska funktionshinder varit förödande.

För att komma till en lösning på problemen i skolan behöver vi välja en tydlig riktning för Luleå - bland annat:

# Alla elever oavsett vilken skola ska ha lika möjligheter, därför måste skolan bli likvärdig i Luleå. Vi uppnår detta genom att omfördela resurser där behovet är som störst. Särskilda karriärtjänster med högre löner i skolor med stora utmaningar.

# För att höja kvaliteten i skolan krävs det en god tillgång på lärare, då behöver Luleå vara en attraktiv arbetsgivare. Vi behöver fortsätta att se över löner, göra arbetet mer attraktivt med tydligare ledarskap, arbetsmiljö, mindre administration där till exempel lärarassistenter och andra proffessioner kan bära delar av jobbet.

Att möta varje elev där den befinner sig är att vara en inkluderande skola. Så ser den liberala skolan ut.

Läs mer om