Turism före flygskatt

LOCKAR MÅNGA. En nationell flygskatt har marginell påverkan på Sveriges totatla utsläpp, menar debattörerna.

LOCKAR MÅNGA. En nationell flygskatt har marginell påverkan på Sveriges totatla utsläpp, menar debattörerna.

Foto: Mattias Forsberg

Luleå2017-07-26 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flyget står i dag för över 70 procent av alla resor mellan Norrland och Stockholm och särskilt viktigt är flyget för besöksnäringen. Flyget är helt nödvändigt för att kunna attrahera besökare till Norrland och blir det dyrare att resa kommer Norrland få svårare att hävda sig. En flygskatt riskerar att påverkar besöksnäringens tillväxtmål, skriver Erica Mattsson, vd Swedish Lapland Visitors Board, och Anna Wilson, generalsekreterare Svenskt Flyg.

I höst lägger regeringen fram budgeten och mycket talar för att flygskatten kommer att finnas med – trots massiv kritik från myndigheter. Med regeringens flygskatt kommer en enkel resa inom Sverige och Europa beskattas med 80 kronor. För resor upp till 600 mil blir priset 280 kronor. Går resan längre än så beskattas flygresan med 430 kronor.

Föga förvånande har kritiken mot flygskatten varit som skarpast i Norrland. Skatten kommer nämligen att slå hårdast där avstånden är som längst och beroendet av flyget är som störst.

Höjda biljettpriser innebär minskad efterfrågan på flygresor. Resultatet blir att flyglinjer försvinner och flera regionala flygplatser riskerar att läggas ned. För Norrland vore en sådan utveckling förödande. Minskad tillgänglighet innebär försämrad regional utveckling. Företag omlokaliserar och det blir svårare att attrahera nya etableringar. För Norr- och Västerbotten handlar det om minskad tillväxt med över 350 miljoner per år och närmare 700 färre jobb.

Särskilt viktig är flyget för besöks-näringen. Redan i dag beskattas tjänster inom besöksnäringen med hög moms. En flygskatt innebär nya påslag, vilket försämrar möjligheterna att bedriva näringsverksamhet inom besöksnäringen. En tredjedel av alla gästnätter inom regionen för Swedish Lapland är av utländska besökare. Om dessa besökare konkurrerar Norge och Finland med likartade utbud. För en familj boendes utanför Europa skulle flygskatten ge tusentalskronor i extra resekostnad. Resultatet blir att Sverige får svårt att hävda sig i den hårda konkurrensen.

Klimatet är en knäckfråga för Norrland. Ett hållbart klimat är viktigt för besöksnäringen i Norrland där utbudet av naturupplevelser lockar besökare från hela världen. Men en nationell flygskatt har marginell påverkan på Sveriges totala utsläpp.

Vill regeringen bevara Norrlands attraktionskraft och levande besöksnäring, och samtidigt arbeta för ett hållbart klimat, krävs satsningar på biobränslen, ny teknik och effektiva flygrutter.

Läs mer om