Utbyggd och avgiftsfri kollektivtrafik

Skribenterna ser många starka skäl till en avgiftsfri kollektivtrafik.

Skribenterna ser många starka skäl till en avgiftsfri kollektivtrafik.

Foto: Maria Lindgren

Luleå2018-08-21 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

DEBATT

En utbyggd och avgiftsfri kollektivtrafik är en reform som skulle öka människors rörelsefrihet och bidra till att bryta segregationen. Om fler lämnar bilen och istället åker kollektivt så skulle vi också minska koldioxidutsläppen från bilar och tar ansvar för de klimatproblem vi skapat.

Feministiskt initiativ vill införa avgiftsfri kollektivtrafik, och det är en fråga vi driver såväl i kommuner, landsting/regioner och i riksdagsvalet. Det finns många starka skäl till att införa avgiftsfri kollektivtrafik ur ett hållbarhetsperspektiv.

Det skulle ge stora vinster för miljö och klimat. Det skulle minska bilåkandet, framförallt bland de som överväger att ställa bilen hemma, eller överväger att helt göra sig av med bilen. Män står för en större andel bilresor och hälften av bilresorna är mindre än fem kilometer, en ganska kort sträcka där kollektivtrafiken borde vara ett alternativ till bilen.

Med avgiftsfri kollektivtrafik kan vi börja omställningen till ett mer miljövänligt resande. Kollektivtrafiken behöver byggas ut med fler linjer och tätare avgångar, inte minst i gles- och landsbygd där det inte alltid är realistiskt idag att åka kollektivt. Kollektivtrafiken måste också ha god tillgänglighet för personer med funktionshinder och de som har med sig barnvagn. Alla människor ska ha samma rätt och förutsättningar till att nå välfärd, service, kulturliv och sitt sociala nätverk.

Ökad rörelsefrihet ger ett mer jämställt och jämlikt samhälle. Det gäller inte minst för låginkomsttagare och för kvinnor som i högre grad än män åker kollektivt för att hämta och lämna barn, ta hand om gamla föräldrar och för att handla. När människor kan röra sig fritt ökar också deras självbestämmande och livskvalitet. Människor får bättre tillgång till välfärd, kulturutbud, sitt lokalsamhälle och till släkt och vänner vilket bidrar till att bryta segregation och isolering.

Genom att finansiera kollektivtrafiken fullt ut med skattemedel ökar mobiliteten för personer med låga inkomster, vilket bidrar till att jämna ut skillnaderna mellan människor och bryta isolering och segregation. En satsning på avgiftsfri kollektivtrafik, vilket skulle kosta 6 miljarder för hela landet, och en satsning på utbyggnaden, vilket skulle kosta 7,5 miljarder, ger därför ett mer solidariskt samhälle som är tillgängligt för alla invånare oavsett socioekonomisk status.

Avgiftsfriheten innebär även att biljettkontroller tas bort vilket skapar en mer välkomnande och vänlig resemiljö och gör kollektivtrafiken billigare, snabbare och mer effektiv att driva. Att resa kollektivt blir mer attraktivt och bekvämt, något som rimligen får fler att välja kollektivtrafik istället för bil.

Feministiskt initiativ vill bygga ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart samhälle i samklang med vår jord. Kan vi ta steget att minska koldioxidutsläppen och införa avgiftsfri kollektivtrafik och bygga ut den för alla? Klart vi kan!

Gita Nabavi

Partiledare (FI)

Lizah Lund

Första namn till Bodens kommunfullmäktige (FI)

Läs mer om