Många med mig undrar vad som kan vara orsaken till att Torggatan genom Råneå fortsatt inte fick vara huvudled.
Det vore logiskt att Torggatan genomfartsleden genom Råneå som är skyltad med en maxhastighet på 50 km/tim genom byn borde vara ”huvudled” och att från sidorna kommande trafik skall lämna företräde.
Ett starkt argument för huvudledstanken borde föreligga för Torggatan då alla övriga gator i Råneå förutom Torggatan är hastighetsskyltade till max 30 km/tim
Så till ”dödsfällorna” efter vägsträckan Råneå-Niemisel. Att bitvis stänga in trafiken mellan två stålräcken kan inte vara en logisk tanke.
Tänk er en bilist som ställs inför en plötslig situation vid ett möte. Bilisten ser ingen annan utväg än att styra mot ett snöfyllt dike för att inte krocka med mötande fordon.
Den möjligheten finns inte - ett kraftigt stålräcke är i vägen. En eventuell olycka kan därmed vara ett faktum.
Vägen blir dessutom smalare, stålräcket hindrar snöröjningsfordonen att gå ut tillräckligt mot dikeskanten.
För ett antal år sen inträffade en dödsolycka på nämnda vägsträcka där man med stor sannolikhet kan säga att det kraftiga vägräcket var en av faktorerna.
Tidigare vintrars vinterväghållning har varit under all kritik.
Efter plogning har en stor del av den snö som ska plogas bort legat kvar på vägen med påföljd att den körs fast och spårbildning sker, spår ibland så djupa att en personbil har svårt att komma ur spåren vid en hastig situation.
En eventuell olycka kan också i den situationen därmed vara ett faktum.
Undertecknad har ofta påpekat detta till ansvarig myndighet men det så kallade underbettet användes inte på grund av att entreprenören inte har ersättning för detta.
Därtill bör med jämna mellanrum nyttjas väghyvel.
Hyvling borde vara en rutinåtgärd vintertid för att i någon mån minska olycksfallsriskerna.
Detta gäller vägar i mitt närområde där jag har god insyn i hur de praktiska förhållandena ser ut.