Allt fler nobbar alkohol i samband med snöskoterkörning i länet

Se till att påskhelgen i fjällen blir både nykter och säker!

Se till att påskhelgen i fjällen blir både nykter och säker!

Foto: Mattias Forsberg

Norrbottens län2014-04-15 10:46
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Omkring 100 snöskoterrelaterade dödsfall har inträffat i Sverige de senaste tio åren, varav 35 i Norrbotten. Historiskt sett har alkohol funnits med i mer än varannan snöskoterolycka med dödlig utgång, men nu tycks sundare attityder vara på väg att etableras. Låt oss gemensamt försöka påskynda denna utveckling och se till att påskhelgen i fjällen blir både nykter och säker!

Fjällsäkerhetsrådet och Nationella snöskoterrådet har tillsammans med snöskotertidningarna Snowrider och Snowmobile genomfört en enkätundersökning som har besvarats av tretusen snöskoterförare från hela landet, i alla åldrar. Drygt 450 av dem är folkbokförda i Norrbottens län.

De svarande tog ställning till påståendet ”Det är okej att köra snöskoter även om man har druckit alkohol”. Omkring 90 procent tar avstånd från detta, det gäller såväl i Norrbotten som i landet i stort. Västerbotten skiljer ut sig bland fjällänen, där tar hela 95 procent avstånd från påståendet.

På frågan hur ”de flesta man känner” ser på påståendet svarar 81 procent att de flesta man känner tar avstånd från snöskoterkörning när man har druckit alkohol. Västerbotten skiljer ut sig igen; där tar 92 procent avstånd från påståendet på sina bekantas vägnar, i Norrbotten är motsvarande andel 76 procent.

Statistik från snöskoterns relativt korta historia visar att alkohol har varit inblandad i drygt varannan olycka med dödlig utgång i Sverige. I denna grupp omkomna har den genomsnittliga halten alkohol i blodet varit hela 1,9 promille. Gränsen för rattfylleri är 0,2, för grovt rattfylleri är den 1,0 promille.

Men Snöskotersverige tycks vara på väg i rätt riktning. På frågan hur man anser att synen på alkohol i samband med snöskoterkörning har förändrats under de senaste tio åren svarar tre av fem snöskoterförare i Norrbotten att attityderna har blivit ”mindre” eller ”mycket mindre” tillåtande. Ser man till förare över femtio år är det en ännu större andel som anser att synen på alkohol i samband med snöskoterkörning har blivit mindre tillåtande.

Krav på förarbevis för snöskoter och fler riktade nykterhetskontroller spelar sannolikt en positiv roll i sammanhanget. Generella samhällstrender och allmänt bättre kunskaper om sambandet mellan alkohol och trafikolyckor likaså. Men vi kan inte slå oss till ro med det; målet är nolltolerans.

Vi vill uppmuntra den stora majoritet som tar avstånd från alkohol i samband med snöskoterkörning att tala öppet om frågan. Bland enkätens yngre respondenter finns uppfattningen att fylleri på snöskoter främst är något som förekommer bland äldre snöskoterförare. Man talar ofta om att föräldrar bör ta upp riskerna med alkohol med sina barn – i det här fallet finns det sannolikt skäl för en del föräldrar att lyssna på sina barn.

Statistiskt sett inträffar var fjärde dödsolycka på snöskoter i april, vilket gör månaden till årets mest olycksdrabbade. Snart packar tusentals familjer väskorna och beger sig till fjällen. Låt oss gemensamt verka för att påsken 2014 blir både nykter och säker!

Eva Thörnelöf,
ordförande, Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd
Per-Olov Wikberg,
samordnare, Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd
Stephen Jerand,
länspolismästare i Jämtlands län och Rikspolisstyrelsens ledamot i Fjällsäkerhetsrådet
 Matts Nilsson,
nationell samordnare för fjällräddningen vid Polisflyget/Rikskriminalpolisen
Mikael Johansson,
generalsekreterare, Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation (SNOFED)
Björn Friström,
ansvarig utgivare för snöskotertidningarna Snowrider och Snowmobile
Stefan Sund,
chefredaktör, Snowmobileoch ledamot i Fjällsäkerhetsrådet