Bilen är en förutsättning för ett levande Sverige

Norrbottens län2014-10-18 13:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om ett antal dagar, den 28 oktober, firas Bilens dag. Det gör den alltsedan 2010, för att uppmärksamma bilens betydelse för Sverige - ett land med långa avstånd och stor behov av resor både privat och i arbetet.

Varje dag tar 2,7 miljoner svenskar bilen till arbetet och skolan. Mer än hälften av våra arbetsresor är bilresor, medan bara en knapp femtedel sker med kollektivtrafik. Utanför stadskärnorna är buss eller tåg helt enkelt sällan ett alternativ. 1,2 miljoner svenskar tar dessutom dagligen bilen för att hämta barn, handla mat och utföra andra ärenden, och 1,9 miljoner tar bilen till sina fritidsaktiviteter.

Bilen är en förutsättning för att våra liv ska gå ihop, och för att vi ska kunna bo där vi vill. Varannan svensk, 47 procent, tror att de skulle ha mycket svårt att bo kvar i sina hem om de inte hade tillgång till bil. Stört behov av bilen har barnfamiljer och boende utanför städerna.

Ännu fler, 88 procent, skulle få svårt att få livet att gå ihop utan bil, oavsett var de bor någonstans. Bilen är en förutsättning för att Sverige även fortsatt ska ha en levande landsbygd och blomstrande småstäder.

September var den sjunde månaden i rad då nybilsregistreringen ökade i Sverige. Bilarna blir fler och fler i takt med att vi blir fler som bor här, men vi skaffar också fler bilar per tusen invånare. Extra glädjande är det då förstås att de nya bilarna dessutom blir allt mer miljövänliga.

Sverige är, tillsammans med Nederländerna, det land som sänkt utsläppen mest bland nyproducerade bilar. 30 procent har utsläppen från nya bilar minskat i snitt mellan 2005 och 2012. Dessutom väljer allt fler svenskar att köpa en miljöbil, 17,5 procent av alla nyregistrerade bilar i år är miljöbilar och på sina håll är andelen ännu högre. Allra högst är den på Gotland, där var fjärde ny bil i år är en miljöbil.

Nya bilar är energieffektivare, och kombinerat med att allt fler väljer olika typer av hybrider eller diselbilar gör det stor skillnad för miljön. Totalt sett har utsläppen från den svenska personbilsflottan gått ner 13 procent mellan 2005 och 2012.

Men det finns mycket kvar att göra. Sverige har ett av de äldsta fordonsbestånden i det så kallade EU15-området, de femton länder som var medlemmar i EU innan utvidgningen 2004. Fyra av tio bilar i Sverige är äldre än tio år. Genomsnittsåldern på den svenska fordonsparken är tio år, den genomsnittliga livslängden är 17 år. Äldre bilar är mindre bränsleeffektiva än nya och därför är det glädjande att andelen nya bilar ökar - för miljöns skull borde förnyelsen gå i snabbare takt.

Bilen ger oss frihet att leva och arbete var vi önskar, och att njuta av hela vårt avlånga land. Därför tycker vi att den är värd en egen dag.

Bilens dag firas hos bilhandlare, motororganisationer och bilentusiaster runt om i landet. Och i de svenska hushållen, med en biltur i höstsolen eller lite extra omvårdnad av vår mest älskade hushållsmaskin - bilen.