Börja stötta elbilarna

Framtiden. Elbilssverige ...

Framtiden. Elbilssverige ...

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Norrbottens län2014-07-12 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige ska år 2030 ha en ”fossilbränsleoberoende fordonsflotta”, det målet står både regeringen och den rödgröna oppositionen bakom. När den statliga utredningen med samma namn nu remissbehandlats står det klart att förväntningarna är stora på att den avgasfria eldrivna bilismen ska stå för en stor del av omställningen.

Det är bra! Men för att det ska förverkligas måste fem grundvillkor uppfyllas av riksdag, regering och ansvariga myndigheter:

1. Slå fast det långsiktiga målet. Målet om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta år 2030 är ännu inte klubbat i riksdagen. En tydligt uttalad politisk vilja behövs för att regioner, kommuner och olika marknadsaktörer ska våga göra de investeringar som behövs.

2. Bygg ut laddinfrastrukturen. Danmark har ett hundratal snabbladdare, Norge likaså. Men i Sverige har vi inte ens nått hälften så långt. Det betyder å andra sidan att vi kan dra nytta av grannländernas misstag och göra rätt från början. Till exempel bör vi erbjuda både växelströms- och likströmsladdning, så att alla typer av elbilar kan snabbladdas.

3. Avsluta projekten och bygg broar mellan öarna. Den hittillsvarande utvecklingen av Elbilssverige har i hög grad varit projektstyrd. Det har gett värdefulla erfarenheter och är en viktig bas för det fortsatta arbetet. Men det har också inneburit att utvecklingen ser väldigt olika ut i olika delar av landet. Kommande satsningar behöver inriktas på hela landet.

4. Sluta förlita er på entusiasm. Hittills har elbilsomställningen i stor utsträckning drivits av enskilda entusiaster, som har köpt de första bilarna och satt upp laddare. Dessa entusiaster förtjänar att hyllas - vi ägnade ett helt Almedalsseminarium åt just detta i början av juli. Men nu är det dags att formulera myndighetsuppdrag och anslå resurser med det uttalade målet att elbilar ska bli ett verkligt alternativ för vardagsbilister i hela Sverige.

5. Säkerställ kortsiktig stimulans. Supermiljöbilspremien, som ska uppmuntra till köp av bland annat elbilar, löper ut till årsskiftet och i dag vet ingen vad den ersätts med. Den som beställer en elbil i dag kan inte vara säker på att få ta del av premien, de anslagna medlen kan vara slut redan till valdagen. Det behöver slås fast vad som gäller även i närtid för elbilarna.

Vi har bestämt oss. Vi vill bidra till en snabb omställning till en fossilbränsleoberoende fordonsflotta - och ju fler av fordonen som inte ens har avgasrör, desto bättre. Men för att vi ska kunna förverkliga våra visioner behövs bättre regler och styrning på både kort och lång sikt. Nu behöver även politiken bestämma sig!

Mattias Goldmann,

vd tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Andreas Gyllenhammar,

hållbarhetschef Sweco

Reine Lönn,

expert på laddutrustning, Garo

Jon Malmsten,

Solkompaniet och Elbilslandet Gotland

Martin Prieto Beaulieu,

styrelseledamot Gröna Bilister

Sten Wetterblad,

regiondirektör Akademiska hus

Stefan Andström,

Sverigechef Nissan Nordic Europe