Oljan kommer att ta slut, vilket kommer slå allra hårdast mot landsbygden. Därför måste politiken hjälpa människor bort från det oljeberoende som vi idag lever i, genom satsningar på alternativa bränslen till landsbygden och stor utbyggnad av kollektivtrafiken i städerna. Dagens förda politik drar tyvärr åt motsatt håll, då Centerpartiet och alliansen cementerar landsbygdens oljeberoende när de säger nej till alla sorts miljöskatter, bygger en motorväg i Stockholm för 61 miljarder och ökar skillnader mellan stad och landsbygd med stora skattesänkningar. För att inte landsbygden ska slås ut helt när oljan tar slut måste vi börja en omställning nu, en omställning som Miljöpartiet inte är rädda för, skriver representanter för Miljöpartiets ungdomsförbund Grön ungdom.
Med stormsteg närmar vi oss den tidpunkt när oljan i världen kommer att ta slut. Priset kommer med eller utan skatter skjuta i höjden under kommande årtionden och det kommer slå absolut hårdast mot de som är mest beroende av oljan idag, vilket i Sverige är de som bor på landsbygden. Att från politikens sida inte se det här kommande problemet, som skulle kunna ta död på svensk landsbygd, är inget annat än att göra hela Sverige en stor björntjänst.
Centerpartiet verkar inte ha förstått principen med att ta in skatter. Den lastbilsskatt som jämt och ständigt kritiseras från alliansens håll är en del i Miljöpartiets satsning för att få landsbygden fossiloberoende, då den bland annat skapar möjligheter att bygga ut järnvägen kraftigt. Lastbilsskatten ger också de svenska åkerierna en chans att konkurrera med de europeiska lastbilar som idag varken betalar skatt eller vägavgift. En grön skatteväxling för att ge hela Sverige möjlighet att ställa om. Men det verkar "Alliansens gröna röst" ha glömt bort innebörden av, i sin iver att sänka skatten för de rikaste, vilket framför allt är storstadsbor.
I svenska storstäder är idag stor del av privatbilismen onödig, därför behövs trängselskatter och utbyggd kollektivtrafik för att de som verkligen är i behov av bilen i Sverige ska kunna få använda den. Att alliansen i det läget väljer att stödja det 61 miljarder dyra Stockholmsprojektet Förbifart Stockholm, är inget annat än landsbygdsfientlig politik. I stora städer som Stockholm finns goda förutsättningar för att inte åka bil, vilket det inte gör på landsbygden. Politikerna måste ta sitt ansvar och se till så att storstadsborna ställer bilen hemma, så att landsbygdsborna kan få en smidigare omställning till ett klimatsmart samhälle.
Miljöpartiet blir ofta kritiserat för att bara vara ett storstadsparti som har svårt att se bortom Stockholms tullar. Men vid en jämförelse av politiken finner en snart att det istället är Centerpartiet och alliansen som har svårt att se bortom oljesamhället och nästa val. Det slår mot hela Sverige.