Öppet brev angående trafiksituationen på stambanan till Trafikverkets tillträdande generaldirektör Lena Erixon.
Under fler år har bristerna på järnvägslinjen - stambanan mellan Boden och Bastuträsk samt Övre Ådalsbanan mellan Nyland och Långsele påtalats. Sedan januari 2014 har hastigheten för godståg varit sänkt till 70 kilometer i timmen och persontåg till 90 kilometer i timmen.
Under 2014 tog Trafikverket vissa investerings- och renoveringsbeslut men meddelade så i december att pengarna för fortsatt spårbyte är slut och att investeringarna återigen skjuts på framtiden.
För ett par veckor sedan beslutade Trafikverket utifrån det allt sämre tillståndet på järnvägslinjen, att sänka hastigheten för persontrafiken ytterligare till 70 km. Samtidigt har Norrlandstingens gemensamma tågföretag Norrtåg meddelat att man ställer in flera dagliga turer. Konsekvenserna har vid det här laget vuxit till både många och mycket kännbara såväl tågaktörer, som landsting och patienter, andra resenärer och inte minst alla tungt transportberoende företag i Norrbotten.
Så sent som för ett par dagar sedan presenterades en undersökning från KTH som visade att SSAB förlorar runt 120 miljoner kronor per år på grund av transportstrulet. Och från SSAB befarar man förutom att vara belastade med dagliga lastningsproblem till och med att i förlängningen tvingas flytta produktion. Det här är naturligtvis ohållbart och vi vädjar nu till dig att snabba på processen och återuppta det akuta spårbytet under sommaren. Det är mer än bråttom! Så vi vädjar: visa handlingskraft!
Leif Pettersson,
riksdagsledamot (S), ledamot trafikutskottet
Benjamin Blomquist,
transportchef, Älvsbyhus
Johan Granberg,
logistikchef, Polarbröd
Helena Öhlund,
kommunalråd, Älvsbyn
Britta Flinkfeldt Jansson,
kommunalråd, Arjeplog
Helena Stenberg,
kommunalråd, Piteå
Yvonne Stålnacke,
kommunalråd, Luleå
Eleonor Söderlund,
kommunalråd, Kalix
Maria Stenberg,
landstingsråd, Norrbotten
Anders Öberg,
landstingsråd, Norrbotten