Inför jul- och nyårshelgerna så är ett av de mest vanligt förekommande samtalsämnena hur säker tågresan hem eller till nära och kära. De flesta upplever osäkerheten som jobbig och uppfattningen är utbredd att det inte går att lita på tåget. Något som de SIFO bekräftar. Var tredje svensk har valt bort att åka tåg av rädsla att bli försenas.
Alla uppskattar kanske inte när jag försöker beskriva hur det faktiskt ser ut när det gäller det som avgör om tågen kommer och går i tid – nämligen järnvägsunderhållet. Samtidigt är problemet större än så när punktligheten sjunker. Det slår nämligen stenhårt mot jobben. Matchningen på arbetsmarknaden försvåras. Exportindustrin måste välja andra godstransporter något som både kostar pengar och ökar belastningen på klimatet och miljön.
De senaste fem åren har 62 tåg spårat ut. I mer än en tredjedel av fallen har trafikverket känt till felen utan att ha vidtagit åtgärder. I stället för att se till att se till att klara av nödvändigt underhåll för järnvägen föreslår regeringen nedskärningar i järnvägsunderhållet och en skattesänkning på 18 miljarder. Det är dubbelt så mycket som hela underhållsbudgeten för järnvägen. Konsekvensen av de minskade underhållet är också att 700 personer varslas om uppsägning. Regeringen nedskärnings politik slår hårt mot jobben.
Nedskärningen av underhållet på 286 miljarder innebär att regeringen inte klarar den nivå som kapacitetsutredningen och trafikverket anser är nödvändigt. Det är dessutom ett avsteg från regeringens egen infrastrukturproposition. Sverige satsar helt enkelt alldeles för lite på underhåll. I internationell jämförelse är vi även här sämst i klassen. Vi socialdemokrater har i varje budget både i regeringsställning och i opposition föreslagit mer än moderaterna och den borgerliga regeringen. Ändå försöker främst Moderaterna med statsrådet Catarina Elmsäter Svärd förespegla att det är vi socialdemokrater som är skyldiga till urspårningen av järnvägspolitiken.
Vi socialdemokrater har föreslagit en järnvägsatsning för bättre robusthet i järnvägsnätet och att fler tåg ska komma fram i tid. Satsningen innehåller många konkreta underhållsinsatser för järnvägen. Det handlar om att snabba på arbetet med att byta kontaktledningar och annan utrustning som stolpar, linor och ledningar. Det handlar om byten av växlar och vintersäkring av växlar genom att de förses med värme. Det handlar om byte och upprustning av befintligt spår för att öka järnvägssäkerheten. Åtgärderna koncentreras där de får störst effekt.
I pengar har vi föreslagit 686 miljoner mer än regeringen på underhåll av järnvägen. Den borgerliga regeringen och dess företrädare har sagt att detta inte behövs. Vi får se vad alla resenärer säger efter jul och nyår. Jag känner mig rätt säker på att de tycker som jag och socialdemokraterna att vi måste satsa på underhållet av järnvägen, så att återigen kan använda talesättet ”att gå som tåget”.