I dag, den 11 juli får tiotusentals framtida studenter sina antagningsbesked inför höstens terminsstart på landets högskolor och universitet. Många av de studenterna har exempelvis sökt till något av Luleå tekniska universitets olika program, och en hel del av dem kommer komma in. Men tyvärr finns det också många som, av geografiska eller andra skäl, inte kunnat ta sig vidare till högre studier.
Sverige är ett av de länder i världen som har bäst utvecklad IT-infrastruktur, bland annat tack vare de historiskt stora satsningar på bredband som vi i Centerpartiet medverkat till i Alliansregeringen allt sedan vi tillträdde 2006. Tack vare det får allt större del av landet nu tillgång till snabb och framtidssäker bredbands¬uppkoppling, vilket bland annat innebär att fler studenter över hela landet skulle kunna ta del av högre utbildning, genom undervisning på distans.
Det finns fina svenska lärosäten som redan ligger i framkant när det gäller distansundervisning, som högskolan i Jönköping, Mittuniversitetet och högskolan i Dalarna till exempel. Men fler lärosäten än så borde erbjuda undervisning på distans med hjälp av modern teknik. Därför, och för att göra distansundervisning tillgänglig i hela landet, föreslår vi och Centerpartiet nu att det borde skapas ett nationellt kunskapscentrum för distansundervisning. Ett centra där vi samlar erfarenheter och kompetens och som kan fungera som ett stöd för de lärosäten som vill utveckla distansundervisning. Det kan handla om att hjälpa till att reda ut frågor av teknisk natur, men kanske ännu mer om hur man behöver anpassa pedagogiken och kursinnehållet efter de nya tekniska förutsättningarna.
I takt med att arbetsmarknaden förändras blir det allt viktigare att ha fått en bra utbildning för att man ska kunna få jobb. Idag ser vi en stor skillnad mellan hur många ungdomar som går vidare till högre studier i olika län. I Uppsala län går nästan 50 procent av alla 24-åringar vidare till högre studier, medan andelen i Norrbottens län bara är 38 procent. I Luleå kommun går 47 procent vidare men i Arvidsjaur enbart 32 procent. För oss centerpartister är möjlighet till god utbildning i hela landet både en rättvisefråga och en fråga om en fungerande arbetsmarknad. Med ett nationellt kunskapscentrum för distansundervisning i kombination med de bredbandssatsningar som redan är på plats skulle den högre utbildningen kunna göras tillgänglig för fler.
Sverige är ett framstående IT-land. Vi behöver ha ett utbildningssystem i världsklass. Därför måste Sverige vara pådrivande också i den här utvecklingen. Under nästa mandatperiod vill vi att regeringen satsar på att skapa ett nationellt kunskapscentrum för distansundervisning, som bidrar till att stärka lärarnas kompetens när det gäller digital pedagogik, ser över hur vi bättre kan använda distanskurser från utländska universitet och stötta svenska lärosäten så att de gör mer av sin undervisning tillgänglig på distans. För de som idag har fått ta emot positiva antagningsbesked till sina drömmars utbildning öppnas nu en mängd dörrar för dem. Låt oss dra nytta av den tekniska utvecklingen och se till så att de dörrarna kan öppnas för ännu fler.
Anna-Karin Hatt,
IT- och energiminister och andre vice partiledare (C)
Hannes Hervieu,
Förbundsordförande Centerstudenter